PromZ Vak 2-2018

36 TEKST: ALLARD FREDERIKS Wat is volgens jou op dit moment het belangrijkste onderwerp in de promotionele productensector? “De markt trekt stevig aan. Alleen kan niet iedereen daarvan pro- fiteren. De markt is veranderd en er zijn nieuwe investeringen nodig om ook in de toekomst succesvol te blijven. We krijgen nu klanten met een grootte zoals ik die nooit eerder heb gekend. Als deze partijen zo groot zijn geworden, vrees ik dat andere kleiner worden. De meer traditionele bedrijven blijven het toch moeilijk houden; het vergt veel investeringen – zowel in mensen als in digitalisering – om zaken te kunnen doen met de veeleisende eindklant.” Wat zou je adviseren aan starters? “Focus op een nichemarkt. Kies voor een beperkt aantal producten of productgroepen en zorg dat je daarin de beste wordt. Dat is eenvoudiger dan proberen om een breed productaanbod vanaf het begin te managen en te promoten. Daar heb je ook veel kapitaal voor nodig, en dat is iets waar je als starter dikwijls niet over beschikt.” Als jij distributeur was, wat zou je anders doen dan wat distributeurs nu doorgaans doen? “Te veel distributeurs doen nog steeds wat ze de afgelopen vijftien à twintig jaar hebben gedaan. Dat kan niet, want de wereld is veranderd. Je kunt ook niet doen wat je concurrent doet, want dan verdwijn je in de massa. Omarm verandering; probeer er niet angstig voor te zijn. Gelukkig merk ik dat steeds meer van onze klanten hiermee bezig zijn. Dat is een positieve trend die zijn vruchten zal afwerpen. Ondernemen is ook durven.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Serge Mertens (PF Concept) en Miklos Markovits (Interimage). Wat voor werk zou je doen als je dit vak niet beoefende, en waarom? “Ik heb een sportopleiding gedaan en heb op niveau gevoetbald. Een zware blessure maakte daar een einde aan. Maar mijn hart en mijn interesse ligt nog steeds bij de sport. Ik blijf nog zeker vele jaren bij PF Concept; dat hebben we naar elkaar uitgespro- ken. Ik heb het hier super naar mijn zin, maar ik zie me in de toekomst nog wel aan de slag gaan bij een bedrijf dat actief is in de sportmarkt.” Wat is je eerste reactie op het woord ‘levertijden’? Gaan ze nog korter worden, of hebben we de top bereikt? “We hebben bij PF Concept de afgelopen jaren hard gewerkt om de levertijden van zowel blanco als bedrukte orders te versnellen. Onze klanten verwachten dat ook van ons; hun eindklanten heb- ben een bepaald verwachtingspatroon op basis van levertijden van de Bol.com’s en Zalando’s in de consumentenwereld. Nog sneller leveren zal niet eenvoudig zijn, maar we zoeken daar wel constant oplossingen voor. We investeren steeds in nieuwe en meer machines. En het is best mogelijk dat we bijvoorbeeld voor bedrukking lokale oplossingen zoeken, in eigen beheer of in partnerschap. Zodat we toch nog sneller kunnen leveren. De race is nog niet over, maar dankzij onze huidige resources kun- nen we blijven investeren. Als generalistische supplier, met een breed aanbod en veel voorraad, kun je in de toekomst moeilijk zonder investeerder.” ‘Omarm verandering, wees er niet angstig voor’ Serge Mertens

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5