PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 27 9 ‘De logistiek staat nu centraal’ vastgehouden aan de 24 uursservice die u van ons gewend bent, zijn wij ervan overtuigd dat wij u op deze manier de beste en meest betrouwbare service kunnen blijven bieden, zoals u die ook van ons gewend bent.’ Volgens Gibson hadden de MOB-klanten er begrip voor. Gibson: “Ik wist dat het niet helemaal vlekkeloos zou verlopen en dat het spannende maanden zouden worden. Op de PSI in januari van dit jaar was ik ook echt opgelucht dat we letterlijk konden laten zien dat de hele operatie succesvol was verlopen.” Gibson: “De medewerkers, machines en magazijnen zijn overge- zet naar Ruda, de nieuwe vestiging in Polen, en dat is een enorme verhuizing geweest. Het grote verschil is dat in de nieuwe omge- ving ‘de logistiek’ centraal staat, terwijl in de oude situatie de focus op ‘de machine’ lag. De processen zijn nu de spil van onze bedrijfsvoering, en die processen staan voor kwaliteit en snelheid. In de sector van fast moving consumer goods is dat al gewoon, je ziet nu ook in onze sector het proces in de bedrijfsvoering steeds belangrijker worden. Stilstand in de fabriek kost tijd, en tijd is geld. We hebben ons zo ingericht dat we de doorlooptijd van de productieorder en de printtijd terugbrengen, daarmee wordt het hele proces ook goedkoper. Er zit een hele planningssystematiek achter. Het gaat om efficiency. Ook de eindklant wil scherpe prij- zen. Snelheid raakt ook aan betrouwbaarheid, dat vinden zowel eindklanten als distributeurs. De trend dat de eindklant snel gele- verd wil hebben, of het nu om schoenen van Zalando gaat of om promotionele producten, is niet meer terug te schroeven.” Printen, logistiek en IT zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en worden in de promotionele productensector steeds belangrij- ker, zei ‘proces-man’ Gibson eerder al eens in PromZ Vak: “Door de heterogeniteit van het assortiment van generalistische suppliers - van paraplu’s tot en met sleutelhangers - zit het succes ‘m niet zozeer in hoe snel je de machines kunt laten draaien, maar hoe snel je kunt omstellen.” Hij zei toen ook: “Waarom wij denken dat de tijd rijp is voor consolidatie heeft ook te maken met het feit dat het gemiddelde orderbedrag daalt en dat vele kleinere suppliers daar niet op kunnen inspelen. Door de ontwikkelingen in de digitale technologie gaat de gemiddelde ordergrootte naar beneden, want bijna alles is nu ook te bedrukken in kleinere oplagen. Je moet ook op het vlak van printen daarin mee kun- nen gaan. Je moet wel volumes kunnen aanbieden om zo’n grote drukkerij rendabel te laten draaien.” Concurrentie Op de PSI van dit jaar introduceerde MOB YourChoice, een nieuwe collectie voor customized en personalised gifts, zoals caps, lanyards, paraplu’s en sleutelhangers. Lage aantallen, korte levertijden. Vooral de caps lopen heel goed sinds de introductie, begin dit jaar, vertelt Gibson. “Je ziet ook dat de grote genera- listen eigenlijk niet meer elkaars concurrenten zijn, maar dat de concurrentie van de grote specialisten komt, zoals die specialist in caps in de UK, die 12 miljoen euro doet in petten.” De YourChoice-programma’s zijn een belangrijk onderdeel van MOB’s groeistrategie, verduidelijkt Gibson, maar de focus ligt ook op promotioneel textiel. Nu de zeefdrukmachines in Ruda ook weer staan te stampen (die werden het laatst verhuisd), kan het textiel weer worden gepromoot. En waar MOB kijkt naar over- name van kleine(re) al dan niet gespecialiseerde suppliers, zoals Gibson en De Planque in 2016 al vertelden, is de blik wat dit betreft dan ook gericht op textielleveranciers. Makkelijk maken En als je als bedrijf dan toch in transitie bent, dan hoort een verhuizing van het hoofdkantoor er ook bij, van Barneveld naar Ede. En dan is het ook niet meer MOB, maar midocean. ‘Brands’ (dat nog verwijst naar de situatie van vroeger) is eraf. midocean – met allemaal kleine letters - is lekker kort, en dat past bij deze tijd. Net zoals de vernieuwde, gebruiksvriendelijker webshop van de supplier. Met name de prijsstructuur is vereenvoudigd, waardoor het maken van een offerte voor distributeurs eenvou- diger is geworden. midocean nieuwe stijl is ‘making it easy to be different’, zegt Gibson. “We proberen het voor de distributeur zo makkelijk mogelijk te maken om zaken met ons te doen en zich te onderscheiden.” (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5