PromZ Vak 2-2018

z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 25 8 I n 2012 dreigde Mid Ocean Brands van de promotionele productenkaart te verdwijnen. Het bedrijf liep op z’n tand- vlees en was een supplier voor de ‘vergeten boodschap- pen’ geworden. Dat is verleden tijd. Inmiddels is het bedrijf weer een Europese speler van formaat, waar vele distributeurs graag en regelmatig zaken mee doen. De weg omhoog werd ingezet toen – samen met het zittende management - Rutger de Planque er een spilpositie ging innemen en Adrie van Helden in 2013 het bedrijf een forse financiële injectie toe- diende. MOB kon weer vooruit en dat legde het bedrijf geen windeieren. De volgende move kwam in de zomer van 2016, toen de aande- len weer volledig in handen kwamen van het management van MOB. Vanaf dat moment is MOB extra in beweging: investeren in volume en buy & build voor de langere termijn. MOB-directeur Stephen Gibson: “De markt verandert. Eindklanten segmenteren en kopen dienovereenkomstig promotionele producten in. De grote, succesvolle distributeurs focussen zich meer en meer op één of twee segmenten. Ordergroottes en orderwaardes worden kleiner. Snelle levertijden worden belangrijker – mede door het ‘consumentengedrag’ van inkopers in business to business. Mid Ocean Brands – nu midocean - nieuwe stijl is van start gegaan. De printfaciliteiten op de nieuwe lokatie in Polen draaien op volle toeren. Ook in Nederland is er een nieuw hoofd- kantoor betrokken. Nieuwe collecties onder het label YourChoice zijn gelanceerd, evenals een gebruiksvriendelijker website. ‘Making it easy to be different,’ aldus directeur Stephen Gibson richting zijn distributeurs. ‘De logistiek staat nu centraal’ TEKST: KARIN SCHAPER Stephen Gibson (midocean): Transitie Gibson: “In een snel veranderende markt met steeds toene- mende eisen en verwachtingen van de eindgebruiker, zijn de snelheid en betrouwbaarheid van suppliers voor distributeurs belangrijker dan ooit. Van suppliers wordt verwacht dat ze mee kunnen met de veranderingen. MOB is in transitie om goed en snel op die veranderingen te kunnen inspelen.” Transitie (het modewoord in het hedendaags management) houdt voor Gibson in dat MOB de operationele processen lei- dend moet laten zijn. Een belangrijk operationeel proces is alles wat met levertijd – dus ook printen - van de promotionele pro- ducten heeft te maken, legt hij uit. In de transitieperiode (in 2017) zijn de drukkerij en het magazijn in Polen helemaal op de schop gegaan om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen. In die transitieperiode hebben de MOB’ers in Barneveld best wel peentjes gezweet, want het was een complexe operatie die toen ook tot gevolg had dat de levertijden wat langer werden, een voorzorgsmaatregel die MOB zelf als volgt verwoordde: ‘Om ons in staat te stellen u ook in 2017 een consistente en betrouwbare service te blijven bieden, hebben wij besloten onze standaard levertijd te verhogen naar 48 uur. Ondanks dat wij liever hadden

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5