PromZ Vak 2-2018

2018 - nummer 2 – promzvak.nl 23 z (advertentie) 9 Group en de preferred partners werden uitgedaagd hier in mee te denken. Löbker: “Er zijn inmiddels gesprekken gevoerd met diverse preferred sup- pliers over de internationale ambitie, en hieruit blijkt dat het gros van de suppliers nauwelijks Europees georiënteerd is. Ik vind dat verrassend, juist omdat we meer en meer naar een internationale markt groeien. Grenzen vervagen, producten en prijzen worden transparanter waardoor er in de toekomst ongetwijfeld ook meer internationale bewegingen komen. Ook zien we vaak behoorlijke prijsverschillen in diverse landen voor exact dezelfde producten. We kunnen ons voorstellen dat markten verschillend zijn, en prijsstellingen mogelijk aangepast worden op lokale spelers of gebruiken. Maar door de toenemende transparantie is dat ook een risico, want uiteindelijk zal het niet lang duren voordat eindklanten en distributeurs ook binnen Europa de weg naar het laagste prijspeil weten te vinden. De ontwikkeling van het toenemend aantal internationale web- shops zal daar aan bijdragen, maar ook het groeiend aantal distributeurs dat de grens over gaat. Europa is tenslotte één markt, maar nog niet in de promotionele productenindustrie, zo lijkt het.” “Bijkomend punt is dat we door de internationale ontwikkeling ook lokale leveranciers in de diverse landen ontmoeten die een sterke propositie of sterk assortiment producten hebben. Alleen daarom al zouden we onze huidige partners uitdagen zich ook internationaal te ontwikkelen en met ons mee te groeien op Europees niveau,” voegde Löbker toe. Internationale springplank Inmiddels is Compacon activiteiten gestart met commerciële teams in Frankrijk, België, Duitsland, Denemarken en Zweden. Vanuit Barendrecht is centrale ondersteuning op het gebied van sourcing, inkoop en IT voor de klantspecifieke webshopoplossingen. Löbker: “Het internationale netwerk van IGO is onze springplank naar deze markten, zowel fysiek met de al aanwezige lokale kantoren als ook strategisch. Want binnen de huidige klantgroepen die IGO lokaal bedient zijn ook bedrijven en instellingen vertegenwoordigd die we met de full service benadering van Compacon méér te bieden hebben. Daardoor kun- nen we in deze markten een vliegende start maken, en wordt duidelijk dat we met de Compacon-benadering ook in deze lokale markten het verschil kunnen maken. En daar liggen ook enorme kansen voor onze preferred suppliers, want markten als Duitsland en Frankrijk bieden een enorm omzetpotentieel!” Inmiddels heeft Compacon in Frankrijk een eerste grote tender gewon- nen en het bedrijf Saint Gobain, een organisatie met meer dan 30.000 medewerkers als klant gekregen. Prestaties beoordeeld Het was de achtste leveranciersdag van Compacon op rij, waarbij weer zo’n kleine 30 preferred suppliers aanwezig waren. Deonet werd verkozen tot de beste leverancier van het jaar van Compacon. Ieder jaar beoordeelt Compacon de prestaties van zijn preferred suppliers met de balanced scorecard. Hoe is de performance op het gebied van accountmanage- ment, assortiment, leverbetrouwbaarheid, MVO etcetera? Stuk voor stuk kenmerken waarmee een leverancier zich bij Compacon kan onder- scheiden. Deonet scoorde voor Compacon over het jaar 2017 het best. De samenwerking kenmerkt zich in hoge mate door klant- en servicege- richt denken, en door eigen lokale productie is Deonet in staat om snel en betrouwbaar te leveren, aldus Löbker (zie ook pag. 42). Eerder kregen suppliers als Intraco, Mid Ocean Brands, Xindao, Yazu, Lensen Toppoint en PF Concept deze Compacon-prijs.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5