PromZ Vak 2-2018

22 TEKST: KARIN SCHAPER O p 13 maart jl. organiseerde Compacon zijn inmiddels traditionele leveranciersdag, en ook nu weer op een typisch Rotterdamse locatie. Dit keer werden de prefer- red suppliers van Compacon ontvangen in de Van Nelle Fabriek, een locatie geregistreerd als UNESCO werelderfgoed. “We hechten er waarde aan om deze leveranciersdag te organi- seren, omdat we als distributeur in grote mate afhankelijk zijn van een succesvolle samenwerking met onze preferred partners,” aldus Ton Löbker, directeur van Compacon. “Als distributeur zijn we in direct contact met onze eindklant en voegen we waarde toe aan de producten door middel van onze services. Maar zonder een intensieve samenwerking met onze leveranciers zouden we niet in staat zijn succesvol te zijn. Reden genoeg om ze eens per jaar op een bijzondere wijze te ontvangen en deelgenoot te maken van onze resultaten, onze aanpak en onze toekomststrategie.” De Van Nelle-fabriek was een fraaie locatie voor deze gele- genheid. Het industriële monument zette de deuren open voor Compacon, en na een ontvangst in de Tearoom werden de leve- ranciers in een presentatieruimte geïnformeerd over de resultaten van het afgelopen jaar. Goede resultaten 2017 was voor Compacon het eerste jaar na de overname door de Plato Group en het was voor Compacon in alle opzichten een goed jaar. Door de overname ontstond een nieuwe samenwerking die ook vele nieuwe kansen biedt, zei Löbker. “Het afgelopen jaar stond dan ook in het teken van het in kaart brengen en verder benutten van de synergieën en daar zijn inmiddels mooie resul- taten geboekt. Bijvoorbeeld, gezamenlijke inkoop en het gebruik van elkaars netwerk van leveranciers zijn quick wins voor zowel Plato Group, Compacon als ook de leveranciers. Maar daarnaast was 2017 ook ten aanzien van de resultaten een mooi jaar.” “Het gros van de suppliers is nauwelijks Europees georiënteerd. Europa is steeds meer één markt, maar nog niet in de promotionele productenindustrie, zo lijkt het,” aldus Ton Löbker (Compacon) tegen zijn preferred suppliers op de jaarlijkse leveranciersdag van Compacon die dit voorjaar plaatsvond. Waar blijft het ‘Europa-gevoel’ van suppliers? Compacon rolt activiteiten internationaal uit Hij vervolgde: “Een omzetgroei van ruim 8% in 2017 laat zien dat Compacon aansluiting heeft met de markt en zijn klanten, en door de aanwas van een aantal nieuwe klanten wordt deze groei natuurlijk ook bevorderd. Zo is onder andere Randstad Groep Nederland met de merken Randstad, Tempo Team en Yacht klant geworden bij Compacon en gaan we voor deze groep web- shops inrichten en beheren, alsook merchandise programma’s ontwikkelen.” “De full service aanpak met geïntegreerde webshopoplossingen, creativiteit in productvoorstellen, warehousing en fulfilment en schaalgrootte past bij onze klanten die zich in het hogere seg- ment bevinden,” lichtte Löbker verder toe. “En ook de strategie om met een selecte groep preferred suppliers samen te werken mist zijn uitwerking niet. Door te kiezen voor een groep vaste leveranciers kun je ook meer in elkaar investeren, en dat betaalt zich uiteindelijk terug voor beide partijen.” De twijfel bij leveranciers of Clipper als onderdeel van Plato Group de belangrijkste leverancier van Compacon zou worden na de overname is onterecht gebleken: Compacon is bij bijna alle preferred suppliers gegroeid in omzet. Zoals eerder aange- geven betekent de overname van Compacon door Plato Groep geen gedwongen winkelnering. “De kracht van een distributeur is de onafhankelijkheid en intensieve samenwerking met een sterk netwerk van preferred partners,” benadrukte Löbker eens te meer. Suppliers moeten meegroeien Het thema van de leveranciersdag was dit jaar ‘Game On’, daar- mee doelend op de kansen die Compacon te bieden heeft als onderdeel van Plato Group wanneer het spel goed gespeeld wordt. Compacon heeft door de recente overname een internati- onale ambitie, gevoed door het internationale netwerk van Plato

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5