PromZ Vak 2-2018
z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 19 2018: optimisme troef! 9 n= 117 % Draadloze elektronische producten (met name opladers) 9 Ecologische/biologische producten 8 Telefoonaccessoires 7 Overige elektronische producten 7 Textielproducten (bedrukt) 3 Overige genoemde producten 26 Weet niet/geen antwoord 44 Welk promotioneel product wordt de verkoophit van 2018? Aan de distributeurs en suppliers is gevraagd wat zij denken dat de verkoophit van 2018 gaat worden als het gaat om promotionele producten. Er komt hier geen duidelijk ant- woord op. Meest genoemd worden draadloze elektronische producten, en dan met name opladers (9%), gevolgd door ecologische/biologische producten, telefoonaccessoires en overige elektronische producten. Het meest opvallend is dat bijna de helft (44%) geen antwoord kan geven op deze vraag en/of verzucht absoluut niet te weten wat de verkoophit van 2018 wordt. Je zou toch wat meer mogen verwachten! Je vraagt je af hoe die groep hun klanten informeert welke promotionele producten momenteel hot zijn! Allen Tot € 250.000 € 250.000 - € 1 mln € 1 mln tot € 3 mln € 3 mln en meer n= 101 32 34 26 9 % % % % % Ja 29 22 18 54 33 Nee 71 78 82 46 67 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 5: Behoefte aan externe opleidingen en bijscholingscursussen voor de commerciële medewerkers (binnendienst en/of buitendienst), naar bedrijfsomvang overigens dat het hebben van een webshop losstaat van bedrijfsomvang: kleine en grote distributeurs hebben onge- veer even vaak een webshop. • Als distributeurs gebruik maken van social media wordt Facebook het meest gebruikt (door 39% van de distributeurs, bij grotere distributeurs ligt dit percentage hoger dan bij klei- nere distributeurs). 30% van de distributeurs maakt het meest gebruik van LinkedIn (en dit zijn vooral de kleinere distribu- teurs). Een op de vijf distributeurs maakt geen gebruik van social media. Suppliers maken vooral gebruik van LinkedIn, als ze al gebruik maken van social media, want 45% van de suppliers zegt er geen gebruik van te maken. • Hecht men belang aan een Europese brancheorganisatie? Meer dan de helft blijkt dit belangrijk te vinden en van die groep is ongeveer de helft bereid om daar ook een financiële bijdrage aan te leveren. • Ook is gevraagd of distributeurs en suppliers behoefte heb- ben aan externe opleidingen en bijscholingscursussen voor commerciële medewerkers. Die behoefte bestaat bij 29% van de distributeurs, maar is sterker bij de distributeurs met een hogere omzet, zoals uit tabel 5 blijkt. Van de suppliers heeft slechts één op de tien daar behoefte aan. Als mogelijke aanbieders voor deze opleidingen en cursussen noemt men vooral gespecialiseerde opleidingsinstituten en brancheor- ganisatie PPP. • Het blijkt dat driekwart van de distributeurs ook aandacht besteedt aan gerichte, al dan niet interne trainingen voor medewerkers. De meeste aandacht gaat uit naar trainingen op het gebied van marketing en communicatie. Minder vaak worden trainingen georganiseerd op het gebied van duur- zaamheid en op het gebied van social media. • In het onderzoek is, voor het eerst, ook gevraagd hoe distribu- teurs de door hen aangeboden producten noemen. Dit levert boeiende resultaten, zie pag. 39 e.v. Conclusie Wat leert de Tussenmeting 2018 ons? De branche maakt een robuuste indruk, vernieuwt zich waar nodig, heeft oog voor maatschappelijke issues als duurzaamheid. De branche weet de marges op een goed peil te houden waardoor naast groeiende verkopen in veel gevallen ook sprake zal zijn van stijgende win- sten. Men kan stellen dat dit niet zo moeilijk is nu de economie weer is opgeveerd. Maar de door de Tussenmeting 2018 vast- gestelde groei is zo consistent dat dit ook wel een gevolg moet zijn van een over het algemeen strakkere en meer professionele bedrijfsvoering door distributeurs.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5