PromZ Vak 2-2018
z 2018 - nummer 2 - promzvak.nl 11 8 K unnen de levertijden in de promotionele producten- branche nog korter? En móet het eigenlijk nog sneller? De grote, generalistische suppliers hoor je steeds vaker over kortere levertijden. Ze willen zich ermee onderscheiden van de concurentie. Het wordt een usp, met name gericht op de pure online distributeurs, die op hun website vaak een snelle levering benadrukken. We hebben in de laatste PromZ Tussenmeting onder distributeurs (zie pag. 14) expliciet gevraagd hoe zij denken over levertijden. Wat blijkt: snelle levering staat op de vijfde plaats op de lijst van belangrijke aspecten die suppliers moeten kunnen bieden aan distributeurs. Het is niet een van de eerste dingen waar eind- klanten om vragen. Ook in deze editie spreekt Miklos Markovits (Interimage) zich uit tegen nóg weer sneller, want “uiteinde- lijk komt het de kwaliteit en de creativiteit niet ten goede. Die vraag naar nog snellere levering komt ook niet bij onze klanten vandaan.” Drijfveer Wat is de drijfveer achter het realiseren en promoten van kortere levertijden? De grote generalisten zoals PF Concept investeren fors in vergroting van de drukcapaciteit, om nog sneller te kunnen leveren (zie ook pag. 36). Ook ceo Stephen Gibson van midocean (pag. 25) zet er zwaar op in. Als handelsbedrijven worden we ook drukkers, zei een supplier onlangs. Maar met een machine die stilstaat, wordt geen geld verdiend. Maakt dat de noodzaak Nog sneller leveren. Want de eindklant vraagt erom. De inkoper is als consument ook gewend om privé online te winkelen met de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Dat is een veelgehoord argument om ook in de promotionele productenbranche de levertijden steeds verder te verkorten. Hoe denken de experts in e-commerce en retail daarover? En wat is hun advies aan onze industrie? ‘Nog sneller leveren? Je kunt beter de verwachtingen managen’ steeds groter om de machines gevuld te krijgen en te houden? Waar nogal wat distributeurs aangeven dat hun eindklanten meestal prima kunnen leven met levertijden van dagen tot weken – behalve spoedbestellingen, die er altijd zijn – verwijzen generalistische suppliers graag naar de consumentenmarkt. Het feit dat inkopers zich ook als consument gedragen is aan sup- plierszijde een veelgehoord argument voor de nadruk op korte levertijden. Grote webshops als Bol.com en Coolblue – allemaal claimen ze ‘vandaag besteld, morgen in huis’. De eindklant is dat in zijn vrije tijd ook gewend. Dat verlangt hij ook van zijn distri- buteur van promotionele producten. Het Bol.com-gevoel komt steeds meer ons vak binnen. Ik bestel vandaag, ik betaal vandaag, dus ik wil het morgen hebben. Wordt gezegd. Onder druk van Amazon en Alibaba Wie heeft eigenlijk bedacht dat het steeds sneller moest? “Webshops leggen daar de nadruk op,” zegt bijzonder hoogle- raar e-commerce Cor Molenaar. “Zo kunnen ze de buitenlandse aanbieders, die zich ook op de Nederlandse markt begeven, een beetje van zich afhouden. Die kunnen namelijk nooit zo snel leveren als de lokale webwinkels. Het accent is een paar jaar terug sterker op snelle levertijden komen te liggen, toen er sprake van was dat Amazon naar Nederland zou komen. Ook Alibaba kwam toen op.” Retail- en merkendeskundige Paul Moers stelt dat die snelheid voor een deel inherent is aan onze maatschappij.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5