PromZ Vak 01-2018

2018 - nummer 1 - promzvak.nl 7 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, Hollandse Hoogte, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË maart 2018 - nummer 1 ER IS ALTIJD WEL IEMAND GOEDKOPER… Aanbestedingen: een black box Plato lanceert Heroes of Print Wat vonden we van de PSI? 9 Over naar een hogere versnelling Het vak verandert, stelt ook het PPP vast. Maar wat gebeurt er met deze vaststelling? Spelen de belangrijke pijlers, zoals de brancheorganisaties, onder het vak adequaat op de ontwikkelingen in? Dat lijkt onvoldoende te gebeuren, ook bij het PPP. Een beetje minder naar binnen gekeerd zijn en wat meer visie en ambitie uitstralen mag wel. Het PPP is een van de belangrijkere nationale brancheorganisaties van Europa. Iedereen in dat soort besturen heeft het druk met zijn eigen onderneming en probeert tijd vrij te maken om de brancheorganisatie te laten draaien, prima! Maar waarom is het – ook voor het PPP - toch zo lastig om door te pakken, verder te kijken en op Europees niveau invloed uit te oefenen? We horen (te) vaak over de dicht bij huis dingen als de Code of Conduct, de Voucheractie, en sowieso over ledenwerving. Maar het onderzoek onder leden en niet-leden en de tendercommissie sterven een stille dood, bijvoorbeeld, en we horen weinig over het daadwerkelijk bouwen aan een verdere professionalisering van het vak, iets wat zich naar de mening van PromZ Vak overigens niet beperkt tot de eigen landsgrenzen. Over de steun die het PPP zei te geven aan de oprichting van een nieuwe Europese brancheorganisatie worden al bijna twee jaar geen mededelingen meer gedaan. Onder de werknaam EPMO werd die twee jaar geleden met veel tromfgeroffel gelanceerd… Als de nationale brancheverenigingen de achterban in hun eigen land voorop stellen, komt die nieuwe, slagvaardige Europese organisatie er niet. En dat is wel heel erg nodig. Want het vak verandert. De markt verandert. En de meest impactvolle veranderingen zijn grensoverschrijdend en daarmee ook de kansen en bedreigingen die deze veranderingen meebrengen voor het vak. Daarom is het zo nodig om een actieve Europese brancheorganisatie neer te zetten. Het PPP stelt zich o.a. de vraag ‘voor wie zijn we er?’ Is het antwoord niet dat het PPP er is voor de Nederlandse branche, waarvan het wel en wee niet los kan staan van de ontwikkelingen van de branche in Europa? En datzelfde geldt voor alle brancheverenigingen in heel Europa. Want ingrijpende beslissingen, bijvoorbeeld op het vlak van Europese wetgeving en online ontwikkelingen, treffen alle landen. Hoe moeilijk was het om na drie jaar Edwin Bouman weer een voorzitter te vinden? De voorzittershamer is weer terug in handen van Joop van Veelen, die zich bereid heeft verklaard om een jaar lang de voorzittersrol op zich te nemen (chapeau!). Zou het PPP dit jaar dan ook niet eens moeten gebruiken om op zoek te gaan naar een voorzitter uit de hoek van de suppliers? Suppliers zijn doorgaans grote organisaties met een groot aantal medewerkers, waardoor iemand uit die gelederen (meer) tijd vrij kan maken voor het voorzitterschap en ze beschikken over het algemeen over meer internationale contacten en dito netwerken dan de kleinere mkb-bedrijven die distributeurs doorgaans zijn. Diederik van Styrum? Sandro van Hellenberg Hubar? Stef van der Velde? Rutger de Planque? En zo zijn er vast nog meer mensen met veel (internationale) ervaring en kennis van het vak te noemen. Geen woorden, maar daden! Over naar een hogere versnelling. Individuele marktpartijen (zowel suppliers als distributeurs) lopen al voor op hun vertegenwoordigers in de afzonderlijke landen in Europa. Wordt de afstand al te groot?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5