PromZ Vak 01-2018

- n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP 9 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl "Onze markt is veranderd en zal nog meer veranderen," zegt Edwin Bouman, die onlangs tijdens het PPP Jaarcongres afscheid nam als voorzitter van het Platform Promotional Products (PPP). "Het wordt nog belangrijker dat wij de branche voor promotionele producten en relatiegeschenken verder professionaliseren." Drie jaar geleden nam Edwin Bouman de voorzittershamer over van Joop van Veelen. Tijdens de afgelopen Algemene Ledenvergadering heeft hij die weer aan zijn voorganger teruggegeven. Bouman: “Joop van Veelen heeft die taak voor één jaar op zich genomen. Een belangrijk jaar, waarin onder zijn leiding, de koers die wij de afgelopen jaren met het bestuur hebben uitgestippeld verder zal worden uitgerold. Er is onomstotelijk behoefte aan verdere pro- fessionalisering. In dat proces is ondersteuning vanuit een sterke branchevereniging van vitaal belang. Er is nog veel werk aan de winkel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat, dat goed komt.” Samen sterker Op initiatief van Bouman organiseerde PPP in het voorjaar van 2017 op vier verschillende locaties in Nederland strategiesessies. “Die sessies hebben ons als bestuur veel waardevolle input opgeleverd,” zegt Bouman. "Met die input en met het gegeven dat de bran- che steeds verder vervaagt en de grijze gebieden groter worden, zijn we aan de slag gegaan en hebben wij ons als branchevereni- ging de vraag gesteld ‘wie we zijn?’ en ‘voor wie we er zijn?’ Dat leverde boeiende discussies op, die uiteindelijk hebben geleid tot de presentatie van een toekomstvisie tijdens de laatste ALV. In het kort komt het er op neer dat wij met z’n allen de branche sterker moeten maken. Dat kan PPP als branchevereniging niet alleen. Dat kunnen we alleen als alle PPP-leden zich daar actief voor inspan- nen. Samen maken we onze branche sterker.” Kansen genoeg Bouman: “Het bestuur realiseert zich dat dit een proces is dat niet van dag één op dag twee merkbaar, zichtbaar en voelbaar is, maar het wordt wel hoogtijd. Er liggen kansen genoeg waar- mee PPP-leden zich als echte professionals in de markt kunnen onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan de Code of Conduct. Die is exclusief verbonden aan het PPP-lidmaatschap. In mijn optiek doen wij daar te weinig mee. Dat geldt ook voor CSR. En met opmerkingen als: ‘mijn klant vraagt daar niet om’, kunnen we niet veel. ‘Dan draai je het om en vertel je het de klant’, is dan mijn antwoord. Stel je op als een actieve vakvrouw of -man. Er wordt nu nog te weinig gedaan met het onderscheidend vermogen van het lidmaatschap en alle voordelen. De contributie terugverdienen met de PPP Voucheractie is mooi, maar dat mag niet de echte reden zijn om lid te zijn. De kern om lid te zijn, is om erbij te willen horen en te erkennen dat het verkopen van promotionele producten en relatiegeschenken een serieus vak is. Een vak waar kennis van producten, de markt, wet- en regelgeving, milieu en ga zo maar door voor nodig is. Die kennis komt niet aan waaien, daar moet je wel wat voor doen en zelfs regelmatig voor terug naar de schoolbanken. De wereld staat niet stil en onze branche al helemaal niet. Ik heb er alle vertrouwen in dat het PPP-bestuur, samen met onze directeur Marijke van Hoorne, erin slaagt om een nieuwe weg met toekomstperspectief in te slaan.” 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 53 Het PPP-bestuur ziet de toekomst door een roze bril. Op de foto poseert een deel van het oude en het nieuwe bestuur. Branche verder professionaliseren

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5