PromZ Vak 01-2018

z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 47 9 Een ‘geoliede’ Europese brancheorganisatie; hij komt er maar niet. Heeft het nog zin om door te gaan met dit voornemen? En zo ja, wat staat je dan voor ogen? “Doorgaan. Je kunt maar beter meebeslissen dan dat er óver je wordt beslist. Wat mij betreft zouden de marktleiders hierin het voortouw moeten nemen, en wordt het mede gedragen door de distributeurs, bijvoorbeeld in de vorm van contributie. Zo’n Europese organisatie moet een serieus bestuur krijgen; niet iemand die het er even bij doet." “Belangrijk aandachtspunt vind ik de wet- en regelgeving. Kijk naar de plastic soep; het zal niet lang meer duren voordat er weerstand komt tegen bedrijven die maar overal pennetjes bij doen, of gadgets als weggevertje op de markt dumpen. We moe- ten er heel kien op zijn dat dit niet tegen ons gaat werken. Niet bij de eindklant, maar ook niet in Brussel. Anders wordt het op een rigoureuze manier aan banden gelegd. Het is belangrijk dat we mede zelf de agenda kunnen opstellen om die transitie te maken.” Levertijden moeten steeds korter, snelheid is zo langzamerhand het belangrijkste issue in de branche. Daar hebben ‘we’ het zelf naar gemaakt. Onderschatten suppliers en distributeurs wat er komt kijken bij het bedrukken en decoreren van promotionele producten, waardoor kwaliteit en klanttevredenheid moeten lijden onder snelheid van leveren? “Wij als branche bepalen niet wat gangbaar is. De markt verlangt gewoon dat we in drie tot vijf werkdagen bedrukte artikelen kun- nen leveren. Er zijn mensen uit het vak die dit in twijfel trekken, maar wij ervaren dit dagelijks en zorgen ervoor dat onze organi- satie daarop ingericht is. Afnemers zijn soms zelfs bereid ommeer te betalen. Volgens mij gaat snelheid prima hand in hand met kwaliteit. Je kunt ook met andere druktechnieken, snelle digitale proeven of met ploegendiensten aan de knoppen draaien.” Groeit het aantal online verkopen van promotionele producten? Hoe wordt de verhouding traditionele verkopen versus online verkopen over een paar jaar, denk je? “Ik kan de splitsing tussen online en offline in onze branche niet zo goed plaatsen. Er zijn inmiddels zoveel bedrijven die een web- shop hebben; wij ook. Maar we hebben ook catalogi en gaan langs bij de klant. Na een online order volgt meestal telefonisch contact of een bezoek. Dat zou je weer traditioneel kunnen noe- men. Net als in iedere branche zal de markt als geheel, met online aanvragen en oriëntatie, wel groeien.” Wat vind je de 3 belangrijkste focuspunten voor suppliers? “Betrouwbaarheid van levering. Het is sowieso belangrijk dat een supplier betrouwbaar is, want je bent van elkaar afhankelijk. Tweede punt is flexibiliteit. Daar scoren wij ook weer punten mee bij onze klanten: toch nog op het laatste moment iets versturen, toch nog iets met de prijs doen. En tot slot commitment. Wij zien suppliers niet als concurrent of als gevaar, maar als partner voor de langere termijn. Dat houdt dus in dat je hierin keuzes maakt.” Wat is volgens jou op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “Duurzaamheid. Wij proberen eindklanten te helpen door ze te laten nadenken over hoe ze hun budget besteden. Is het nodig om elk jaar voor zoveel mogelijk items te kiezen? Of is er naast kwantiteit een andere manier waarop ze hun corporate identity kunnen ondersteunen? We merken dat het werkt. Ook voor onze contactpersonen is het leuker om intern te laten zien dat ze meer bezig zijn met custom-made, en met het sustainability- en cor- porate governanceverhaal.” ‘Je kunt maar beter meebeslissen dan dat ze óver je beslissen’ Bert Groenendijk

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5