PromZ Vak 01-2018

46 TEKST: ALLARD FREDERIKS Een ‘geoliede’ Europese brancheorganisatie; hij komt er maar niet. Heeft het nog zin om door te gaan met dit voornemen? En zo ja, wat staat je dan voor ogen? “Al zolang als ik in deze branche actief ben, is er geen goed werkende Europese brancheorganisatie geweest. Omdat er onvoldoende geld is, komt het op een aantal grote bedrijven neer, maar die willen in ruil daarvoor invloed. Daarom zou er een ‘Europese Commissie’ opgericht moeten worden die bestaat uit vertegenwoordigers van de landelijke brancheverenigingen. Die groep komt één keer per jaar bij elkaar. En er zou jaarlijks geld gestort moeten worden in een calamiteitenfonds: een fonds dat je aan kunt spreken op het moment dat er iets moet gebeuren, samen met de leveranciers die het betreft, zonder de vaste kosten van een secretariaat. Onze branche is te divers om in de gaten te houden wat er speelt; bijna alles raakt ons links of rechts.” Levertijden moeten steeds korter, snelheid is zo langzamerhand het belangrijkste issue in de branche. Daar hebben ‘we’ het zelf naar gemaakt. Onderschatten suppliers en distributeurs wat er komt kijken bij het bedrukken en decoreren van promotionele producten, waardoor kwaliteit en klanttevredenheid moeten lijden onder snelheid van leveren? “Ik kan niet bevestigen dat er nu meer ontevreden en gefrus- treerde klanten zijn dan een paar jaar geleden. Er is een efficiencyslag gaande; ik denk dat hierdoor het niveau van de branche eerder stijgt dan daalt. Wat ik wel jammer vind is dat het steeds minder over creativiteit gaat. Het wordt wel efficiënter maar niet per se creatiever. Ik denk dat daar juist de rol ligt voor de distributeur; die kan zich daarin onderscheiden – door goede ideeën te presenteren die aansluiten op de behoeften van de klant.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die vantevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de bran- che? In deze aflevering: Robin Vogel (directeur ButtonBoss Group) en Bert Groenendijk (directeur La Parada). Groeit het aantal online verkopen van promotionele producten? Hoe wordt de verhouding traditionele verkopen versus online verkopen met een paar jaar, denk je? “Wij zien wel dat de hardste groeiers de bedrijven zijn die actief zijn op internet. Die typeer ik als de internetbedrijven. Je kunt nog steeds succesvol zijn op de traditionele manier, maar dat zijn bedrijven die heel goed aan hun klanten kunnen uitleggen waarom ze met hen zaken moeten doen. Uiteindelijk gaat het om toegevoegde waarde.” Wat vind je de 3 belangrijkste focuspunten voor distributeurs? “Mijn credo is: kies je klant, bepaal je focus en domineer je markt. Elk bedrijf, en dus ook de distributeur en de supplier, zal dui- delijk moeten maken waar zijn toegevoegde waarde ligt. Het is allemaal terug te voeren op de keuzes die je maakt. In z’n algemeenheid kun je zeggen dat er misschien wel te weinig gekozen wordt.” Wat is volgens jou op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “De consolidatieslag die nu aan de gang is. Het zal de branche in mijn ogen verder helpen. Bij de recente overnames zie je ook dat bedrijven groter worden en daarmee wellicht ook verder profes- sionaliseren, efficiënter worden en internationaler.” ‘Het is jammer dat het steeds minder over creativiteit gaat’ Robin Vogel

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5