PromZ Vak 01-2018

z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 41 Erik de Beer, Main Sales: “Nieuwe dingen vind je toch vooral op internet en niet zozeer op de beurs, misschien is dat een oorzaak van de daling in het bezoekersaan- tal. Ik heb zelf ook gezien dat het minder druk was en dat leveranciers minder hadden geïnvesteerd in hun stand. Dat is goed te begrijpen, de wereld is veranderd en de kosten om er te mogen staan rijzen de pan uit. Wat er kan worden ondernomen? Het verlagen van de kosten zou een oplossing kunnen zijn, zodat leveranciers meer kunnen uitpakken richting bezoekers. Nu is het vooral een leuk uitje voor zien en gezien worden.” Joop van Veelen, ProComm: “Ondanks dat het aantal nieuwe producten en leveranciers minder wordt, vind ik dat er nog steeds voldoende zijn te vinden op de PSI. De terugloop valt voor een deel te verklaren doordat supplier en distribu- teur elkaar op andere momenten en plekken treffen. Bovendien wordt met de introductie van noviteiten niet meer gewacht tot de beurs. Een dalende trend is misschien te voorkomen door in te schieten op andere content; meer vakinhoudelijke kennissessies die de beurs een congres- achtig karakter kunnen geven. Het kan ook helpen om bezoekers wat meer en beter te faciliteren, zoals het aanbieden van reis en verblijf in een pakket. Ten slotte kan de voertaal op de PSI misschien beter Engels zijn, zodat mensen minder het idee hebben dat het een Duits event is.” Cor van Engelenhoven, Maxilia “Hoe het kan dat de bezoekersaantallen teruglopen? Misschien dat bezoekers, wanneer ze vluchtig naar de beurs en het aanbod kijken, het idee krijgen dat alles hetzelfde is als voorgaande jaren. Het is mijn ervaring dat wanneer je op zoek gaat naar de kleinere aanbieders, je op interessante zaken stuit. Ik zag bij hen andere druktechnieken en nieuwe en goedkopere manieren van produceren. De beurs kan wat mij betreft meer worden ingericht op de klantwens, in plaats van op wat de leverancier wil. Daar bedoel ik mee dat de beursorganisatie innovatieve artikelen en trends er misschien meer kan uitlichten zodat de bezoeker die sneller weet te vinden.” Arthur Strijbos, PSL “Voor ons is de PSI prima verlopen. We zagen een groot aantal vaste klanten en dan is het al gauw een goede beurs. De donderdag was wel slecht, toen hadden we amper bezoekers. Misschien hangen de gedaalde aantallen exposanten en bezoekers samen met een ver- minderde populariteit van het fenomeen grote Europese beurs. Er zijn namelijk ook lokale beurzen en roadshows. Distributeurs die niet per se een leverancier buiten Nederland zoeken gaan misschien eerder daarheen. Wat de beurs wellicht beter maakt is een focus op de distributeurs als bezoekers. Ik heb het idee dat door het openstellen van de PSI voor eindklanten een groot deel van hen weg blijft. Hef je die optie op, dan win je volgens mij zeker 3 procent van het totaal aantal bezoekers terug.” Gilles Heybroek, BrandPremiums “Ik heb me uitstekend vermaakt. Of ik de PSI volgend jaar weer inten- sief bezoek, weet ik nog niet. Er staan vooral leveranciers die met kleine oplages werken, wat minder interessant is voor ons, en ook was ik niet heel erg verrast. Het viel me op dat de PSI een Duitse beurs is waar ook buitenlanders komen, terwijl deze volgens de pro- positie Europees moet zijn. Ik kreeg niet het idee dat ik alles zag wat Europa te bieden heeft en miste bijvoorbeeld leveranciers uit andere landen dan Nederland, Duitsland en Polen. Waar de gedaalde aantal- len aan liggen weet ik niet. Misschien treffen vraag en aanbod elkaar meer op internet. Een tip kan zijn om de beurs Europeser te maken.” Marco Stalenhoef, Webo Promotion “Ik doe nog steeds inspiratie op op de PSI. Het wordt alleen moeilij- ker om nieuwe dingen te vinden, maar dat speelt al een paar jaar. Waar de gedaalde animo aan ligt? Ik hoorde over een boycot van distributeurs uit een aantal landen –waaronder Oostenrijk- vanwege het toelaten van eindklanten op de PSI. Die mogelijkheid afschaffen is misschien verstandig. De organisatie is zelf ook zoekende naar verbetering en verbreding om meer bezoekers te trekken, ik denk dat zij daar goed aan doet. Een goede ontwikkeling is de naderende samenwerking van de PSI met de Viscom.” Stephen Gibson, Mid Ocean Brands “Voor ons was de beurs een succes vanwege het contact met klanten en hun positieve feedback. De PSI zelf was zoals anders. Wel was het aantal bezoekers bij onze stand lager dan vorig jaar. Het zou kunnen dat het gedaalde aantal bezoekers is veroorzaakt doordat er gewoonweg minder distributeurs zijn dan vorig jaar. Voor mij zeggen die aantallen niets over de kwaliteit van de beurs. Het gaat om de kwaliteit van de klant. De PSI kan als organisatie wel meer doen, zoals het faciliteren van marktonderzoek naar ontwik- kelingen die gaande zijn. Dat is gaande. Het geeft de organisatie mogelijk meer aanzien, wat goed is voor de beurs en wellicht meer standhouders en bezoekers trekt. Voor de beursvloer van de PSI zelf heb ik geen concrete suggesties.” (tekst: Marjolein Straatman) 8 Alles wat minder De PSI straalde een professionele look & feel uit. Maar de vakbeurs scoorde op een aantal belangrijke punten minder ten opzichte van de PSI 2017. Minder exposanten, minder bezoekers en minder eindklanten die (nu voor het tweede jaar) de laatste dag van deze Europese beurs voor promotionele producten mochten bezoeken. De vakbeurs telde dit jaar 925 exposanten (988 in 2017) en 17.342 bezoekers (dat waren er in 2017 18.094). Volgens opgave van Wat vonden we van de PSI?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5