PromZ Vak 01-2018

40 TEKST: KARIN SCHAPER Hoewel de bestedingen aan online media hoog zijn, is er ook sprake van digitale ontgoo- cheling, stelde PSI-director Michael Freter in zijn speech ter gelegenheid van de opening van de PSI 2018, die in januari plaatsvond in Düsseldorf. Een digitale ontgoocheling aan- gaande media en middelen. ‘Authentiek’ en ‘echt’ worden weer steekwoorden. Digitale tegentrend goed voor de promotionele productenbranche ’ S Werelds grootste adverteerder Procter & Gamble, zei hij, illustreert die ontwikkeling. Deze multinational testte de impact van zijn online communicatiestrate- gie door een periode beduidend minder reclamebudget aan digitale kanalen te besteden. De conclusie was dat dit geen invloed had op de sales. Procter & Gamble stelde hiermee de performance van de grootmachten Google en Facebook aan de orde. We moeten niet zomaar afgaan op de cijfers die ze publi- ceren. Ze controleren immers hun eigen media. Traditionele en klassieke media worden gecontroleerd door onafhankelijke instituten. En uit die resultaten blijkt dat de budgetten voor traditionele media stijgen, en dat heeft een positieve uitwer- king op de adverteerdersmarkt, en ook op de promotionele productenmarkt, zei Freter. Drunkenness Freter sprak van ‘digital drunkenness’, zowel bij het bedrijfsleven als bij de consument: de digitale tegentrend is aan het opkomen. Je ziet ook, zei Freter, dat steeds meer online ondernemingen zich ook gaan gedragen als retailers in de ‘echte’ wereld: ze openen fysieke winkels. Digital only, dat was gisteren. Consumenten willen ook authentieke ervaringen in een echte wereld. Bricks and mortar. Tastbare relatiegeschenken en premiums. De online gekte kan niet maar doorgaan, ook niet in de promotionele pro- ductenindustrie. Persoonlijke verkoop, professioneel advies en customer service – ofwel toegevoegde waarde – zijn ‘competitive advantages’ in de concurrentie met de grote, veelal Chinese inter- netbedrijven die de promotionele productenindustrie in komen. De PSI wil dan ook continu de impact en power van promotio- nele producten als communicatie- en relatiemarketingtools onder de aandacht brengen, onder meer om distributeurs te voorzien van ‘valid performance data’ en argumenten die hout snijden om eindklanten te overtuigen. Vandaar onderzoeken als de PSI Industry Barometer, en het initiatief van enkele landelijke bran- cheorganisaties (waaronder PPP) en suppliers als MOB, PF Concept, Xindao, Giving Europe, Listawood om onder leiding van de PSI onderzoek te doen onder suppliers en distributeurs in Europa,  en – naar men zegt – later ook onder eindklanten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5