PromZ Vak 01-2018

z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 39 9 ‘Ik leg de focus op het ontzorgen van onze partners’ en heeft een groot aantal autoschadebedrijven als klant. Decennia geleden al stelde Akzo dat als die autoschadebedrijven aan de voor- en achterkant goed functioneren, dat voor beide partijen gunstig is en je allebei groeit. Buiten het produceren en leveren van verf om, heeft Akzo dan ook een scala aan diensten ontwik- keld die erop gericht zijn om de ondernemer op een hoger peil te krijgen. Denk aan management consultancy, bedrijfsinrichting, personeelsmanagement en opleidingen. Bij Akzo werken er heel wat mensen die de hele dag niks anders doen dan de relatie met die ondernemers onderhouden en de genoemde services te bie- den. Ze praten letterlijk niet over de verf, commercie en service zijn gescheiden. Daar ontstaan diepe en lange relaties uit. Die klanten delen al hun bedrijfsinformatie met Akzo op basis van het wederzijds vertrouwen in elkaar en de toegevoegde waarde die Akzo hen kan bieden. Akzo Nobel heeft hier veel in geïnves- teerd en dit samenwerkingsmodel tot een soort kunst verheven. Dit is echt ‘hogeschool’ waar het gaat om het ondersteunen van de klant. Het past ook prima bij de ‘we take care’ gedachte van Giving Europe, die ik verder wil uitbouwen. Uit ervaring weet ik dat die autoschadebedrijven er sterker van zijn geworden. Zo’n model zie ik ook zitten in onze branche. Distributeurs zouden geen achterdocht moeten hebben om informatie te delen met suppliers. Het gaat suppliers toch niet om het passeren van distributeurs? Het gaat om samenwerking, waarin suppliers hun distributeurs helpen hun business te optimaliseren. En daar hebben suppliers ook weer baat bij omdat het goed is voor de promotionele pro- ductenbranche als geheel. Een win-win situatie.” Taakverdeling Creemers: “Bijna iedere distributeur besteedt het bedrukken van de producten uit aan de supplier. Dat is geen kernactiviteit meer van de meeste tussenhandelaren. Dingen veranderen, vaak blijkt dat ook goed uit te pakken. Er zijn zaken die bij een supplier centraal geregeld kunnen worden. Is dat dan niet efficiënter en effectiever? Dan hebben distributeurs toch meer tijd voor verko- pen en om van toegevoegde waarde te zijn voor hun klanten? Distributeurs zouden er als tegenprestatie een kleine vergoeding voor over moeten hebben. Maar dat verdienen ze zeker terug,  ze hoeven zelf dan immers minder te investeren om hun bedrijf draaiende te houden. Ik denk dat we in deze branche moeten zoeken naar de meest geschikte taakverdeling, zodat distribu- teurs zich kunnen concentreren op hun core business en daarin kunnen excelleren.” Verandering “Op de PSI,” zegt Creemers, “heb ik kennis gemaakt met veel sup- pliers en distributeurs. Ik ontmoette veel mensen die 25 jaar of meer in het vak zitten. Dat heeft voor- en nadelen. Nieuwkomers trappen vaak open deuren in, maar soms is dat helemaal niet ver- keerd omdat de gevestigde orde die open deuren al niet meer ziet. De automobielbranche ken ik als naar binnen gekeerd, maar dat is deze branche ook. Luister naar anderen. Sta open voor verande- ring, zorg dat je niet wordt verrast. Neem nu de komst van nieuwe toetreders als Vistaprint en Ali-express. Wie had dat een paar jaar gelden voor mogelijk gehouden? Alle grote spelers kijken naar elkaar. Onder de radar zijn ze met vernieuwingen bezig en dan breekt ‘ineens’ de verandering door. Let op wat er gaat gebeuren als de jonge generatie aan opdrachtgeverskant binnenkort aan het roer komt te staan. Die zijn privé helemaal digitaal en lopen op het werk tegen transactiebarrières aan: ook voor ‘eenvoudige’ orders gaat oriënteren en bestellen offline nog vaak sneller en makkelijker. Veel partijen hebben weliswaar webshops maar de achterliggende waardeketen van suppliers en distributeurs is nog beperkt geïntegreerd. Voorheen was het bedrijfsleven snel en efficiënt, maar tegenwoordig gaat het in het privéleven van de consument harder. Ik voorzie een inhaalslag die het dagelijkse zaken doen in de promotionele productenbranche gaat verande- ren: laagdrempeliger, makkelijker, sneller.” Performen Aan het motto ‘we take care’ wil Creemers nog een motto hangen: people best at enabling distributor performance. “De mensen van Giving Europe zijn er om actief mee te denken met distributeurs, om ze succesvol te laten opereren in hun vak. Daar komt mijn marketingkennis en ervaring als eindklant, de doelgroep van distributeurs, goed bij van pas.” “Wij willen de distributeurs alle relevante tools aanreiken om ze van toegevoegde waarde te laten zijn bij hun klanten. Hoe zet je promotionele producten in als marketinginstrument? Op welke manieren kun je het effect van de producten meten? Hoe ga je om met productveiligheid en certificeringen? Wat gebeurt er allemaal op het gebied van MVO? Dat zijn allemaal issues waar distributeurs mee te maken krijgen. Wij hebben die kennis in huis en delen die graag met onze trouwe partners om hen betere gesprekspartners voor hun klanten te kunnen laten zijn. Beter performen doe je met meer kennis en middelen om de eindklant te servicen.” (advertentie) 2018 De Leveranciers dagen EXPO HOUTEN, 4 & 5 SEPTEMBER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5