PromZ Vak 01-2018

z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 33 9 Contact onderhouden is jouw verantwoordelijkheid! Dit moet tussen de waan van de dag door, dus als je er een halve dag per week aan wilt besteden, heb je per jaar ongeveer 45 halve dagen. Wat kan je doen in 45 halve dagen: of 45 bestaande topklanten bezoeken of 450 vaste klanten bel- len of alle klanten 10 keer per jaar verrassen met een uitgekiend e-mailprogramma met inspirerende klantcases en leuke ideeën voor bijzondere artikelen. Er staat ‘of’ tussen de drie dingen die je kunt doen, maar ik zou het alle drie doen! Het is rendabeler dan je elke dag mee laten slepen door de waan van de dag. Houd jezelf niet voor gek en maak tijd vrij Ik heb elke week een halve dag ingeruimd om te schrijven. Daarom kun je dit artikel nu lezen, verschijnen er regelmatig blogs op mijn website en heb ik een gratis boekje om weg te geven en op die manier e-mailadressen te verzamelen. Ik heb daar uiteraard ook geen tijd voor omdat mijn brein me naar de telefoontjes en mailtjes van gisteren wil sturen, maar dat heb ik leren negeren. Dit levert uiteindelijk meer op en ik heb nog een relaxte ochtend ook. Wat moet je nou zeggen tegen die klanten die je belt? Mensen die over zichzelf praten vindt niemand leuk. Verkopers die alleen over hun producten praten scoren nog slechter. Dus…… praat over de klant. Je moet niet vooraf bedenken wat je wilt zeggen, maar wat je wilt vragen. Stel je hebt mij vorig jaar 1000 usb sticks met logo geleverd. Je belt me op en verwijst naar de levering van vorig jaar. Dan vraag je: Mag ik je daar een paar korte vragen over stellen? Ik zeg ja, want ik weet van die usb sticks en je begint geen ver- kooppraatje. Dan vraag je: Waar heb je die usb sticks voor gebruikt? Ik zeg dat ik er een e-boekje op heb gezet met nuttige tips. Die geef ik weg en ik zet er bij elke training al het cursusmateriaal op, dan heeft de cursist al het materiaal digitaal en gelijk ook een usb stick. Jij zegt: Goh, wat een leuk idee, wat vinden de cursisten daarvan? Ik zeg dat de cursisten dat heel erg waarderen en prospects waar ik zo’n stick aan geef vinden dat heel leuk omdat hij een 16 GB-geheugen heeft en daardoor nog lang gebruikt wordt voor allerlei andere dingen. Dan zeg jij weer: Mooi dat ze hem zo waarderen en blijven gebruiken, want je naam staat erop, heb je er nog genoeg? Ik zeg, nee ze zijn allang op, ik heb geen nieuwe besteld omdat het zo’n rot werk is om die e-boekjes op 1000 sticks te zetten. Jij zegt: Dan is het helemaal fijn dat we elkaar spreken, want dat e-boekje kan ik er ook vooraf op laten zetten…… Het hele gesprek bestaat uit vragen van iemand die geïnteres- seerd is in het gebruik van premiums. Het gesprek gaat over de klant, je hoort wat er speelt en weet daarna precies wat je moet aanbieden. Met een goed uitgevoerd klantcontactplan, houd je je klanten langer vast! En dat is al moeilijk genoeg in 2018. Wim van der Mark is specialist op het gebied van copywriting, online marketing en com- merciële communicatie. Hij is trainer, auteur, columnist, veelgevraagd spreker en consultant. Vanuit zijn bedrijf Dialoogtrainers.nl geeft hij praktische trainingen en pre- sentaties rondom wijzigend kijk- lees- en koopgedrag. Boeken van Wim van der Mark zijn o.a. Marketing.com 4.0, Overtuigend & Interactief Schrijven en Een Hoger Rendement met uw Marketing Euro.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5