PromZ Vak 01-2018
z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 29 8 J e weet natuurlijk ergens wel dat het je eigen ver- antwoordelijkheid is om contact te onderhouden met klanten en dat klanten alle recht hebben om ook bij een ander te kopen, maar toch…. Laat ik maar direct duidelijk zijn: Klanten gaan in 2018 nog gemakkelijker weg en ze staan voortdurend bloot aan de verleidingen van je concurrenten! Het onderhouden van contacten met je klanten moet in 2018 ‘Na bijna tien jaar leuk zakendoen zijn ze zomaar naar een andere leverancier gegaan!’ Ik spreek regelmatig ondernemers en verkopers die op enigszins verwijtende toon iets derge- lijks zeggen. En vervolgens als een soort slachtoffer een beetje klagen dat er tegenwoordig helemaal geen klantentrouw en loyaliteit meer bestaat. Herkenbaar? Contact onderhouden is jouw verantwoordelijkheid! TEKST: WIM VAN DER MARK planmatig en gedisciplineerd uitgevoerd worden via steeds meer kanalen. Mensen krijgen tegenwoordig zo enorm veel informatie dat het steeds moeilijker wordt om jouw plaats in hun breinpo- sitie vast te houden. In dit artikel neem ik je graag mee door een aantal relatiewetten en hun toepassing in 2018. Eerst code rood situaties qua risico op klantverlies: Persoonlijke aandacht is de smeerolie van relaties
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5