PromZ Vak 01-2018

2018 - nummer 1 - promzvak.nl 25 z 8 Leuker kunnen we ’t niet maken… Belastingdienst wil branche de hand reiken Sinds 2016 is de categorie Representatie belegd bij categoriemanagement van het Inkoop UitvoeringsCentrum (IUC) Belastingdienst. Arjan van Vliet, contractmanager Representatie bij de Belastingdienst, wil de sector graag de hand rei- ken. “Hoe beter opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar begrijpen, hoe beter de aanbestedingen zul- len verlopen.” weet wat een pet of een pen kost. Daar zit niet meer de driver van de business.” Het draait volgens Mees vooral om de vraag: hoeveel resources moeten we inzetten om de klant goed te kun- nen bedienen? “Daar moet een rendement op worden gemaakt. Je werkt dan meer als een consultant.” André Noordwijk van BeGlobal zegt zelden aan aanbestedingen mee te doen. “Wij werven nieuwe klanten vooral in de infor- mele sfeer, bijvoorbeeld op beurzen. Bij onze productgroep ligt er zoveel nadruk op prijs. Maar als je de bodem gaat opzoeken, neem je een risico – weet je als opdrachtgever dan wel zeker dat het product voldoet aan alle wet- en regelgeving? Bedrijven, en zeker overheden, moeten dat niet willen.” Er moet een gelijk speelveld gecreëerd worden, vindt Noordwijk, met nadruk op product- en social compliance. “Partijen moeten een-op-een de certificaten kunnen overleggen van de producten die aangeboden worden in een aanbesteding, en niet alleen van de monsters. Ook moeten de gegevens van de fabrieken bekend zijn. Als dat transparant is, kun je je onderscheiden op de service die je kunt leveren als organisatie.” 8 Hoe werkt de coördinerende rol van de Belastingdienst in de aan- bestedingen van het Rijk? “Voorheen had het Rijk ruim drie- honderd inkooppunten. Nu zijn er nog twintig Inkoop Uitvoerings Centra. De Belastingdienst is er een van. Wij hebben zeven categorieën toebedeeld gekregen, waaronder ‘hotel- en vergaderaccomodaties’, ‘post’ en ‘representatie’. Onder die laatste vallen onder meer pro- motionele producten, bloemen, eindejaars- en relatiegeschenken. Per productgroep of categorie kopen Meer creativiteit Voor Danielle Kaspers van Robitex is het arbeidsintensieve karak- ter van aanbestedingen een reden om heel kritisch te zijn op de vraag waar het bedrijf op inschrijft. Haar ervaring is dat de beoordelingssystematiek per aanbesteding enorm uiteen kan lopen. Dat iedereen in de branche scherpe prijzen inzet, staat volgens Kaspers buiten kijf. “Ik zou wel willen dat de creativiteit een grotere rol gaat spelen. Daarmee kun je laten zien in hoeverre je je vak verstaat en of je bij een opdrachtgever past, maar ook je werkwijze, aanpak en referenties mogen een grotere rol spelen. Net zoals dat gaat wanneer je bij een nieuwe klant aan tafel zit.” Hans Schalk van Intercédé denkt, samen met enkele collega’s, na over manieren om opdrachtgevers te helpen om met aanbe- stedingen het juiste effect te sorteren. Brancheorganisatie PPP heeft een paar jaar geleden een factsheet opgesteld met hand- vatten voor het uitschrijven van een tender voor aanbesteders. Leden kunnen die downloaden op de site van de organisatie. Maar zo’n factsheet komt vaak te laat; de aanbesteding is dan al uitgeschreven. Arjan van Vliet ministeries niet alleen voor zichzelf in, maar ook voor elkaar. Zo verzorgt het ministerie van Defensie bijvoorbeeld de aan- bestedingen van dienstauto’s voor alle departementen.” U heeft op de PSI in Düsseldorf gesproken met vertegen- woordigers van de sector. Welke indruk is hieruit ontstaan? “Iedereen is bezig met MVO en duurzaamheid. De beurs- hallen staan vol met voornamelijk producten uit China. Duurzaamheid en MVO zijn voor de overheid belangrijke the- ma’s. Ook de branche is hier volop mee bezig door regelmatig af te reizen naar China om te controleren op duurzaamheid en internationale sociale voorwaarden. Maar in mijn bele- ving is er een behoorlijke wirwar aan certificaten in foto: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5