PromZ Vak 01-2018
z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 23 LIVE prom Nog geen exposant op PromZ.live? 16 en 17 mei 2018 Meer info: meryem.karakus@hetportaal.com of 075-6475747 Plato Group is 2020-proof 9 eerder al wijzigen van de merknaam van distributeur IGO-POST in IGO is de naam IGO-POST ook voor de complete organisatie nu echt verleden tijd. IGO is nu de naam voor onze tot de groep behorende distributeur waar eindklanten producten online kun- nen bestellen en via telefoon, email of chat een persoonlijke relatie met het bedrijf kunnen onderhouden.” Hij vervolgt: “Onder de nieuwe corporate naam Plato Group maken we nu duidelijk dat we met Clipper een importeur zijn die distributeurs bedient en dat we de drie distributiemerken Compacon, IGO en Heroes of Print in huis hebben. En die drie mer- ken zijn er om verschillende klantbehoeften en –eisen in te vullen. Er zijn nog meer segmenten te definiëren, maar we moeten ook niet willen doorslaan. Een en ander moet wel rendabel blijven.” 2020-proof De nieuwe strategie moet het bedrijf ‘2020-proof’ maken. Boer: “De afgelopen jaren haakten we steeds aan op nieuwe ontwik- kelingen, maar uiteindelijk zaten we met een spaghetti aan systemen en oplossingen zonder echte samenhang, een bol wol die je niet meer kunt ontwarren. We hebben marktonderzoek gedaan, en een nieuwe strategie uitgewerkt die nu wordt inge- vuld. We bouwen als het ware het bedrijf weer opnieuw op. Ja, je kunt zeggen dat het een gedurfde operatie is. Maar we zijn een financieel gezond bedrijf, daarom kunnen we dit ook doen.” Boer: “Je ziet de markt en het klantgedrag – zowel bij eindklan- ten als bij distributeurs - veranderen, dus moet je je proposities daarop aanpassen. Het inkoopgedrag en de verwachtingen bij consumenten krijgen steeds meer gelijkenissen met professionele inkopers. Met name de digitale ontwikkeling zorgt ervoor dat de klant aan het stuur zit. Hij ziet sneller en duidelijker wat er gaande is en wat er mogelijk is op het gebied van prijs, service, kleinere aantallen, kortere levertijden etc. Kijk maar hoe de Amazons en de Vistaprints op deze terreinen ook een andere manier van den- ken binnen de promotionele productenbranche hebben gebracht. Dat merken we natuurlijk bij IGO, en Heroes of Print is een gevolg van dit nieuwe denken.” Het is een antwoord op de Vistaprints van deze wereld en alle soortgelijke bedrijven die nog gaan komen. Als nieuw alternatief voor de klant weet Heroes of Print de ogen van andere online distributeurs op zich gericht… Spelregels Boer: “De regels van het spel zijn niet veranderd, maar het spel is veranderd. De digitalisering heeft de grootste impact op die ver- andering. Ook privé en zakelijk gaan in elkaar overlopen. Jongeren gebruiken voor alles hun smartphone, niet op de laatste plaats voor alles wat ze kopen. Hoe kun je dan verwachten dat ze straks in het bedrijf waar ze werken een catalogus openslaan om premi- ums in te kopen? Hoe reëel is dat? De suppliers en distributeurs in onze branche hebben nu nog te maken met de combinatie van de twee, maar we moeten ons zo organiseren dat we flexibel zijn om te voldoen aan de veranderende klanteisen. En dat flexibel zijn is een continu proces. Geen keuze durven maken is een valkuil. Dan loop je achter de ontwikkelingen aan en word je ingehaald door de - nieuwe - partijen die al wel kunnen voldoen aan de marktvraag. En het gaat niet alleen om systemen, maar zeker ook om je medewerkers, die de veranderingen accepteren en ermee willen werken.” Internationaal Plato Group wil zich als een internationale speler neerzetten. Vanaf het begin van dit jaar zijn er dan ook voor alle merken internationale marketingteams actief. Dit gaat gebeuren vanuit een nieuw kantoor in Barcelona. Om de nieuwe visie binnen heel Europa goed te operationaliseren, zijn er onlangs vier regional leads aangesteld voor de regio’s Benelux (België, Nederland en Luxemburg), D.A.CH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), South (Frankrijk, Spanje en Portugal) en UK/IE & Nordics (Engeland, Ierland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen). De vier regional leads zijn verantwoordelijk voor de marktstrategie en -benadering binnen de betreffende regio’s. Daarnaast onderhou- den zij de relaties met zowel interne – als externe stakeholders. Compacon breidde zijn activiteiten vorig jaar al uit naar Frankrijk, dit jaar rolt de distributeur uit in Denemarken, Zweden en België. (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5