PromZ Vak 01-2018
z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 21 8 H eroes of Print is een van de opvallendste moves van Plato Group. De visie van Plato Group is om ieder- een binnen Europa te voorzien in zijn behoeften aan promotionele producten, vertelt Boer. Met opzet spreekt hij niet alleen van bedrijven, maar van iedereen. En onder ieder- een vallen ook particuliere consumenten, die Plato Group als een aparte doelgroep ziet, een doelgroep die een enorme omvang heeft en vooralsnog alleen maar zal blijven groeien, licht hij toe. De klant zit aan het stuur, mede als gevolg van de digitale mogelijkheden en ontwikkelingen. Vriendenweekend En die klant is de ene keer een consument die een vrijgezel- lenavond of vriendenweekend organiseert, en op het andere moment iemand die binnen zijn bedrijf een afdelingsfeestje of een sportdag organiseert. En die consument wil 20 T-shirts met opdruk, of 20 caps met een kreet erop of 12 mokken met 12 verschillende namen. “Er komen steeds meer consumenten met dergelijke behoeften. Die markt groeit en is niet in cijfers uit te drukken, iedere consument is in die zin potentieel interessant.” En diezelfde consument is in een andere rol binnen zijn bedrijf de inkoper van een paar honderd relatiegeschenken voor een bedrijfsevenement of premiums om de actiemarketingcam- pagne kracht bij te zetten, aldus Boer. Dezelfde klanten moeten bij Plato Group gebruik kunnen maken van verschillende con- cepten al naar gelang hun behoeften, stelt hij. Per stuk bestellen De particulier die één of enkele stuks wil, kan terecht bij Heroes of Print, een nieuw merk van Plato Group waar men volledig online een artikel per stuk kan personaliseren en bestellen. Do it yourself creation en customizen per stuk, het kan tegenwoordig allemaal, en Heroes of Print biedt dat aan. Kleine aantallen worden steeds relevanter in onze business, bena- drukt Boer. Heroes of Print is er voor de enkele stuks en de lage aantallen en gaat tot waar de laagste aantallen van IGO beginnen. De klant die méér wil moet zo door het systeem worden geleid dat hij vanzelf uitkomt bij IGO. En de klant die wat betreft mee- denken en creativiteit aan zijn bovengrens zit bij IGO, moet met zijn behoeften weer terecht komen bij de full service distributeur Compacon. Boer: “We willen de klanten leiden naar onze merken waar hij op dat moment het beste geholpen kan worden.” Kruisbestuiving Ook Clipper, dat zich richt op de distributeur, behoort tot Plato Group. Boer: “Door alle merken onder Plato Group te brengen, kunnen we transparanter acteren en meer kruisbestuiving realise- ren. Afhankelijk van de klantbehoefte bieden we volledige online oplossingen tot aan een intensieve persoonlijke relatie. Zo kunnen we klanten beter voorzien in hun behoefte om op te vallen en zijn we een nog interessantere partij voor de arbeidsmarkt, leve- ranciers en partners. Als we naar onze markt kijken, zien we veel partijen die zijn gericht op een bepaald segment, bijvoorbeeld de multinationals of juist de kleine organisaties en bedrijven. Maar wij zeggen dat het steeds lastiger wordt om vanuit één model iedere klant te bedienen. Daar zijn we op door gaan werken en hebben we klantsegmenten gedefinieerd, niet op omvang maar op behoeften. En daarop aansluitend hebben we nu de merken Clipper, IGO, Compacon en Heroes of Print. In onze bedrijfscultuur was IGO POST altijd leidend, zo heette het bedrijf ook. Met het
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5