PromZ Vak 01-2018
z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 15 8 ‘Er is altijd wel iemand goedkoper’ van de door de distributeur aangeboden producten. Maar ook in dat geval blijft ‘prijs’ een even belangrijke factor, oftewel men wil ook bij originele producten een scherpe prijsstelling. Dat betekent dat ‘prijs’ (lees: ‘lage prijs’) inmiddels onlosmakelijk hoort bij de communicatie over promotionele producten, hoe creatief die producten soms ook zijn. Verpest internet de prijsperceptie? Hebben de distributeurs er zelf ook aan bijgedragen dat de opdrachtgeversfocus zo op ‘prijs’ is komen te liggen? Als je de advertenties van distributeurs in PromZ Magazine (gericht op de opdrachtgevers) bekijkt, moet je vaststellen dat in die adver- tenties nauwelijks over de prijs wordt gesproken. Dat kan er overigens wel toe bijdragen dat opdrachtgevers denken dat de prijs dus iets is waar je over moet onderhandelen (en dat is natuurlijk ook zo: geen enkele prijs lijkt vast te staan in de pro- motionele productenbranche). Hoe anders is het als je op internet zoekt naar promotionele producten. Je komt dan via Google in eerste instantie terecht bij aanbieders die eigenlijk maar twee boodschappen commu- niceren: we hebben alles op voorraad en kunnen dus supersnel leveren en we hebben de laagste prijzen. Zaken als originaliteit en toepasbaarheid van specifieke promotionele producten komen op het internet nauwelijks aan bod. We moeten ons realiseren dat rond 39% van de opdrachtgevers (vrij) regelmatig promotionele producten via internet inkoopt of zich oriënteert via internet. Nog eens 40% van de opdrachtge- vers doet dat incidenteel, zoals gebleken is uit het meest recente PromZ Opdrachtgeversonderzoek, en zij komen dus ook die bood- schap tegen: alles kan snel tegen de allerlaagste prijs. Gelet op de groeiende invloed van aanbieders als Alibaba mogen we verwachten dat die focus op prijs in de komende jaren verder zal toenemen. Dat betekent dat opdrachtgevers, al krijgen ze nog zoveel extra budget, vermoedelijk per definitie toch blijven zoeken naar de distributeur die de laagste prijs hanteert. Wat voor offerte je ook krijgt, er is altijd wel iemand die goedkoper kan leveren. Kunnen we er iets tegen doen? Het is natuurlijk niet uniek wat zich, als het om ‘prijs’ gaat, in de promotionele productenbranche afspeelt. In andere branches kan men er ook wat van. Vakanties? Het gaat alleen maar om Alle opdracht- gevers die in 2017 van distributeur wisselden Wissel 2017, geen plannen wissel 2018 Wissel 2017, wel plannen wissel 2018 Wissel 2017, distributeurs- keuze 2018 nog onbekend n= 97 28 31 38 % % % % Prijs van de producten 57 57 57 58 Originaliteit van de producten 51 43 60 50 Creativiteit van de distributeur 36 32 63 18 Breedte van het assortiment 32 11 57 29 Service door de distributeur 21 21 37 8 Mogelijkheid om logo op producten aan te brengen 20 18 23 18 Contact met de account manager van de distributeur 13 11 17 13 Aanbod van duurzame artikelen 10 14 17 3 Omvang en soliditeit van de distributeur 4 - 13 - Tabel 2: Redenen voor distributeurswisseling in 2017, afgezet tegen plannen om in 2018 (weer) van distributeur te wisselen Bron: One Question / PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5