PromZ Vak 01-2018

z 2018 - nummer 1 - promzvak.nl 13 8 • Zoals eerder gesteld beschikken opdrachtgevers in 2017 wel over meer budget, wat erop duidt dat men, ook als het om originele producten gaat, hoge eisen blijft stellen aan de prijsstelling. Aan de groep opdrachtgevers die in 2017 van distributeur zijn gewisseld werd vervolgens gevraagd of ze ook weer plannen voor een distributeurswissel in 2018 hebben. Ongeveer een kwart van de groep opdrachtgevers die in 2017 van distributeur wisselde, had geen plannen voor een nieuwe distributeurswissel in 2018, meer dan de helft wist het nog niet en zo’n 30% wist eind 2017 al dat er alweer een volgende wissel in 2018 aan zit te komen. Uit tabel 2 blijkt dat voor al die groepen ‘prijs’ even belangrijk is. We zien wel een verschil als het gaat om het belang van originele promotionele producten: dat belang ligt hoger bij de groep die in 2018 opnieuw van distributeur denkt te gaan wisselen dan bij de groep die dat niet van plan is. Wat kunnen we daar uit con- cluderen? Prijs is de belangrijkste en in belang groeiende reden waarom men van distributeur wisselt. Maar wie frequent wisselt doet dat óók omdat men minder tevreden is over de originaliteit 2017 2016 2015 2014 n= 97 85 146 60 % % % % Prijs van de producten 57 48 43 47 Originaliteit van de producten 51 60 49 53 Creativiteit van de distributeur 36 32 * * Breedte van het assortiment 32 36 26 30 Service door de distributeur 21 22 19 12 Mogelijkheid om logo op producten aan te brengen 20 19 16 8 Contact met de account manager van de distributeur 13 8 10 8 Aanbod van duurzame artikelen 10 12 * * Omvang en soliditeit van de distributeur 4 9 2 - Tabel 1: Redenen distributeurswisseling, 2014-2017 Bron: One Question / PromZ Opdrachtgeversonderzoeken 2014-2017 foto: Hollandse Hoogte

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5