PromZ Vak 01-2018

12 E chter, uit hetzelfde PromZ Opdrachtgeversonderzoek kwam ook naar voren dat opdrachtgevers in 2017 over hogere budgetten voor promotionele producten beschik- ten en dat zal ook in 2018 weer het geval zijn. Meer budget maar tegelijkertijd meer focus op de prijs, hoe kan dat? Opdrachtgevers zijn er aan gewend De afgelopen jaren hebben de meeste opdrachtgevers het zui- nig aan moeten doen als het om de inkoop van promotionele producten ging. Je kunt als opdrachtgever wel blijven zeggen dat je alleen maar let op de originaliteit en creativiteit van de door de distributeurs aanbevolen producten, maar het moest wel binnen het budget passen. En als de afdeling die gaat over de inzet van promotionele producten zelf niet zo kritisch was over de prijs, dan zorgde de centrale inkoopafdeling daar wel voor. Veel distributeurs krijgen nachtmerries als ze het woord ‘inkoopafde- ling’ horen: in hun ogen zijn dit afdelingen die weliswaar de door andere afdelingen gemaakte keuzes voor bepaalde promotionele producten goedkeuren maar dan meestal wel onder de conditie dat er nog eens 10% van de prijs af moet. Wetend dat hun eigen inkoopafdeling meekijkt, hebben veel opdrachtgevers inmiddels geleerd dat ‘prijs’ ook intern uitein- delijk toch in veel gevallen de doorslag zal geven. Bovendien, Nederlanders blijven calvinisten: als je een paar jaar zuinig aan hebt moeten doen, ga je bij wat meer budgettaire ruimte niet opeens die zuinigheid helemaal aan de kant gooien. Uit het eind 2017 gehouden jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek kwam een boeiend gegeven naar voren. In tegenstelling tot voorgaande jaren bleek het onderwerp ‘prijs’ tij- dens het zoeken van een nieuwe distributeur voor opdrachtgevers belangrijker te zijn dan in voorgaande jaren (zie tabel 1). Uit eigen ervaring weten de meeste distributeurs wel dat opdrachtgevers veel belang hechten aan originele en unieke promotionele producten, maar als puntje bij paaltje komt blijkt de prijs van het gebodene toch vaak de doorslaggevende factor te zijn. ‘Er is altijd wel iemand goedkoper’ Waarom focussen klanten zo op prijs? TEKST: ED VAN EUNEN Hoge prijseisen blijven overeind We hebben nog eens gekeken naar de cijfers in tabel 1: de rede- nen die opdrachtgevers noemen om in 2017 tot een wisseling van distributeur te komen. Je kunt stellen dat als een bepaalde reden voor leverancierswisseling vaak genoemd wordt men kennelijk op dit moment ontevreden is over dat aspect bij de huidige leverancier(s). Wordt een bepaalde reden minder fre- quent genoemd dan zal dat betekenen dat men ten aanzien van dat aspect redelijk tevreden is over de huidige leverancier(s). Wat ook kan is dat opdrachtgevers zelf het ene jaar de focus wat meer richten op bijvoorbeeld prijs en het andere jaar op bijvoorbeeld originaliteit. Met dit in het achterhoofd kun je tabel 1 als volgt interpreteren: • In 2016 was de financiële crisis definitief achter ons en kregen opdrachtgevers eindelijk naar hun gevoel weer de mogelijk- heid om te kijken naar originele promotionele producten. Maar kennelijk kwamen ze die onvoldoende tegen bij hun huidige leverancier. Daarom scoort ‘originaliteit’ in 2016 relatief hoog als reden voor wisseling van distributeur. • In 2017 wordt ‘originaliteit’ veel minder vaak als reden voor distributeurswisseling genoemd. De prijs speelt in 2017 een veel belangrijkere rol, en dat betekent dat distributeurs in de ogen van de opdrachtgevers onvoldoende tegemoetkomen aan hun behoefte aan scherp geprijsde producten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5