PromZ Vak 04-2017

8 ‘De meerderheid van de business zal nooit bij online distributeurs komen te liggen, niet in Europa en ook niet in de VS. De meerderheid van de eindklanten wil altijd contact houden met hun distributeurs, vandaar. Iedereen denkt dat de online groei maar doorgaat, maar ik verwacht dat het aandeel van online distributeurs nooit hoger komt dan zo’n 30 procent.’ (Ralf Oster, PF Concept International, PromZ Vak 3) 'Het gaat niet alleen om de verkoop van je onderneming, maar vooral ook om het creëren van een toekomst. Ik geloof alleen dat je succesvol kunt zijn als je complementair bent aan elkaar en met elkaar een bredere marketing krijgt. Verkopen aan of fuseren met een bedrijf dat hetzelfde doet, dan heb je alleen méér van hetzelfde en dat is in ons vak zeker geen lang leven beschoren.' (Ton Löbker, Compacon, PromZ Vak 1) ‘In een tweesporenbeleid zie ik geen voordelen. We zijn er simpelweg niet op gemaakt om eindklanten direct te benaderen en te beleveren en het levert volgens mij ook weinig op. Ik denk dat distributeurs zich moeten focussen op hun rol en die verder moeten perfectioneren. En ze kunnen goede partnerships aangaan met hun supplier.’ (Stephen Gibson, MOB, PromZ Vak 1) WIE ZEI WAT IN 2017? ‘Zijn we innovatief genoeg? Ik denk het niet, zeker als ik het afmeet aan wat er in de maakindustrie en in de IT gebeurt. Wij zouden ook meer bezig moeten zijn met nieuwe vormen van samenwerking in de keten.' (Martin de Winter, Hokra, PromZ Vak 4) ‘In de branche wordt het zakendoen steeds meer datagedreven. Het buikgevoel verdwijnt naar de achtergrond. Waar afdelingen vroeger vrij autonoom werkten, moeten marketing, sales, logistiek, en inkoop nu veel nauwer met elkaar samenwerken, omdat alles sneller gaat.' (Serge Mertens, PF Concept Benelux, PromZ Vak 1) ‘Zorg ook dat je de nieuwe technologie en de nieuwe consument begrijpt. Je hebt in de digitale wereld niet meer dan drie seconden om je boodschap over het voetlicht te krijgen. Leer de nieuwe wereld begrijpen. Zet sociale media in. En bedenk ook: als alles digitaal, wereldwijd en viraal is, hebben mensen lokaal juist behoefte aan iets echts en persoonlijks.’ (Cecilia Grahn Nyd, MEC Gruppen, PromZ Vak 3) ‘Na 34 jaar in het vak kwam ik in 2017 weer   tot de conclusie dat ik het nog steeds ontzettend leuk vind en dat ik wil blijven zoeken naar kansen voor het bedrijf.’ (Stephan van Caulil, Benito, PromZ Vak 4)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5