PromZ Vak 04-2017
2017 - nummer 4 - www.promz.nl 67 no t e z z Effectiviteit van e-mailcampagnes onderzocht Een kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s bij e-mail. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2017, waarin 4,8 miljard e-mails verdeeld over 185.000 campagnes zijn onderzocht. De E-mail Benchmark geeft zoals ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. Er wordt gesproken van de open ratio (COR), de klikratio (CTR) en de Click- to-Open Rate (CTO). Dynamische content Hoewel responsive e-mail design ver- uit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9% hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37% van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties. Campagneomvang Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9% minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne- omvang, 500-1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7% beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie. Tijdstip en frequentie 72% van de mailings worden tijdens kan- tooruren verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden mails daarbij het vaakst geopend, terwijl mensen op zaterdag het meest doorklikken. Met 60% worden de meeste mails nog steeds op een desktop geopend, maar het aandeel van mobiel blijft toenemen – van 36% vorig jaar naar 40% dit jaar. De COR van de onderzochte e-mails is in het algemeen met 2,3% toegenomen ten opzichte van vorig jaar en komt uit op tot 37,5%. De CTR is met 6,9% nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de CTO met 1,1% afnam. Sinds de benchmark van 2012 is de CTO steeds verder gezakt van 22,1% naar 16,4% dit jaar. E-mails van energie- bedrijven worden het meest geopend, in mails van goede doelen wordt het meest geklikt en bouwbedrijven hebben de hoogste CTO. Consumenten ontvangen de meeste e-mails uit de mediasector, gevolgd door e-commerce en retail. Macma Nederland wordt Norvald Erik Alma en zijn vrouw Nikki hebben na 14 jaar de activiteiten van Macma Nederland overgenomen en zetten deze voort onder de naam Norvald. Geleidelijk aan verschijnt het nieuwe logo (naast het Macma-logo), een andere vormgeving en een nieuwe pay-off. De belangrijkste taak blijft vooralsnog het leveren van de pro- ducten van Macma Nederland, aldus Erik Alma. Hij licht toe dat Macma Duitsland de vol- ledige bevoegdheden om effectiever op de Benelux-markt te kunnen opereren heeft overgedragen aan Alma. “Macma Duitsland kijkt naar waar men het proces kan verbeteren. Meer lokale verant- woording zorgt voor grotere motivatie, creativiteit en sneller handelen. We gaan volledig zelfstandig door, waarbij we beslissingen sneller en commerciëler kunnen nemen en een win-win situatie voor beide partijen ontstaat,” aldus Alma. Nieuwe naam Hij vervolgt: “Wij hebben ervoor geko- zen om de nieuwe constructie te doen vanuit een VOF – daar hoort dan ook een nieuwe naam bij. Norvald is daarin de overkoepelende naam met als merk Macma. De naam Macma zal ook wor- den blijven gevoerd. Het vertrouwde Macma programma zal gewoon verkocht blijven worden. Wij willen het Macma assortiment sterker in de markt zetten. De bedoeling is ook specifieke producten voor de Benelux markt te gaan voeren, wat betekent dat er in de toekomst ook andere producten aan het assortiment kunnen worden toegevoegd.” Brussel focust op namaakartikelen Het moet makkelijker worden om makers van nepgoederen aan te pakken. De Europese Commissie heeft daarom maatregelen gepresenteerd die de patenten, merkrechten en ontwerpen van Europese bedrijven beter moeten beschermen. Bij 5% van de goederen die de EU importeert is sprake van namaak of piraterij. Hiermee is 85 miljard euro gemoeid. Brussel moedigt aan online advertenties voor namaakspul- len aan te pakken en betalingen en transport ervan te verhinderen. Hierover worden (vrijwillige) afspraken gemaakt. Er komt ook een lijst met landen die niet optreden tegen namaakspullen. bron: de Telegraaf, 30 nov. ‘17 Erik Alma
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5