PromZ Vak 04-2017

2017 - nummer 4 - www.promz.nl 65 Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDELIJKHEID VAN HET PPP 9 Privacy is the biggest obstacle with Internet of Things (Computable 2014), zelfs bij producten als activity trackers. PPP helpt leden met nieuwe privacywetgeving De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt 25 mei 2018 ingevoerd. Dan is de nieuwe privacywetgeving – binnen het Europees Parlement aangeduid als General Data Protection Regulation (GDPR) – voor alle organisaties die beschikken over persoonlijke data van EU-inwoners van kracht. Die wet geldt dus ook voor partijen die zich bezighouden met het verkopen en bewerken van promotionele producten, relatiegeschenken en kerstgeschenken. In feite wordt iedere organisatie verplicht om naast een financiële administratie ook een privacy administratie in te richten. Hiermee moet ten alle tijden kunnen worden verantwoord hoe er met per- soonsgegevens wordt omgegaan. Bovendien worden organisaties die het verwerken van persoonsgegevens uitbesteden verplicht om met deze partijen een zogeheten verwerkersovereenkomst af te sluiten. Wat moet u doen? De nieuwe AVG is een inspanningswet, vergelijkbaar met Arbowet (inclusief BHV-regelgeving). De meest gestelde vraag op dit moment is: ‘Wat moet ik doen?’ Dat is onder te verdelen in vier hoofdzaken. • Juridisch bent u verplicht om zaken goed vast te leggen. Van geheimhoudingsverklaringen, een officiële privacy policy tot aan contracten met uw leveranciers. • Hoe is uw ICT ingericht? Zijn software- en virusscanners altijd up-to-date? Zijn er (veilige) back-ups om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of ransomware? En is uw cloud- oplossing wel Europees? Dit en meer moet u nagaan en goed regelen. • Binnen interne organisatieprocedures moet er van alles vast- gelegd zijn. Heeft u een procedure omtrent de gegevens van (ex) klanten, werknemers? Ligt er vast wie waar toegang toe heeft? En weet u wat u moet doen als er een usb-stick met persoonsgegevens kwijt is? • Alle medewerkers moeten geïnformeerd c.q. opgeleid worden omtrent de AVG wetgeving. Wat mogen zij wel en wat niet? Maar bovenal ook: wie wordt hier verantwoordelijk voor en zorgt dat het ook bij nieuwe medewerkers gewaarborgd wordt. Hoe pakt u het aan? Dat de nieuwe AVG voor iedereen ingrijpende gevolgen heeft is een understatement. De hamvraag is: ‘Hoe pak ik het aan?’ Daar helpt het Platform Promotional Products zijn leden mee. Hoe? Wij hebben samen met de Stichting AVG voor verenigingen een overeenkomst gesloten om onze leden te ondersteunen bij de verplichtingen die voortkomen uit de AVG. PPP-leden kunnen met behulp van een online tool in 15-stappen het AVG programma doorlopen. Er wordt binnen het stappenplan met filmpjes en praktische handvatten helder uitleg gegeven aan ingewikkelde wetteksten. Als het stappenplan serieus doorlopen wordt, rolt daar een zelfverklaring uit, waarmee u kunt aantonen dat u passende en organisatorische maatregelen heeft genomen. Kennis- en informatiesessie Het 15-stappenplan werkt dus eenvoudig, al vraagt het invullen daarvan natuurlijk wel de nodige tijd en inspanning. PPP-leden kunnen op een voordelige manier gebruik maken van de online tool en ontvangen een fikse korting. Na aanmelding en beta- ling wordt er een inlogcode gestuurd en kan er aan de slag gegaan worden. Leden betalen voor de online tool inclusief rap- port en het bijwonen van de infosessie een bedrag van € 75,00.  PPP kennis- en informatiesessie, 15-stappen AVG programma, woensdag 24 januari 2018, van 9:00 tot 11:00 uur, bij Van der Valk in Houten. De Algemene Leden Vergadering wordt gehouden op donder- dag 8 maart 2018 en gecombineerd met het PPP jaarcongres.  Dit evenement wordt gehouden in Wijnhuis Robbers & van den Hoogen in Arnhem.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5