PromZ Vak 04-2017

2017 - nummer 4 - www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. 9-11 januari PSI2018 Düsseldorf VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË december 2017 - nummer4 Bas Lensen (Lensen Toppoint) : ‘We werden keihard op de strafbank gelegd’ De ‘vrije jongens’ nemen afscheid van Xindao Stef van der Velde (Giving Europe) : ‘Eigenlijk was ik een slechte ceo’ Zonnige vooruitzichten voor het vak DE GROEI ZIT ER WEER IN! 9 De seinen staan op groen, maar … 2017 zit er weer op, en het was een jaar om tevreden over te zijn. 2018 komt er aan, en het vak is optimistisch gestemd. Dat hebben we lang niet kunnen schrijven. Nu gelukkig wel. De omzetten stijgen, de liquiditeit verbetert. De bedrijfseconomische indicatoren staan op groen. Maar geen hoofdredactioneel stukje zonder ‘waarschuwing’… Zo gewonnen, zo geronnen, zou een passende opmerking kunnen zijn. Als de ene partij groeit, of het nu om suppliers of distributeurs gaat, is er altijd wel een andere partij die daar de schadelijke effecten van ondervindt en klanten, personeel of orders verliest. Helemaal anno nu, waarin loyaliteit niet meer is wat het was. Vroeger had je klanten voor het leven, tegenwoordig ben je zo goed als je laatste order, en is het altijd de vraag of de klant weer bij je terugkomt, hoe goed je hem ook van dienst bent geweest. Uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017, dat in opdracht van PromZ werd uitgevoerd door marktonderzoekbureau One Question, blijkt dat slechts een derde van de opdrachtgevers weet dat ze het komende jaar met dezelfde distributeurs gaan werken. Ook bleek dat een opdrachtgever met 1,7 typen distributeurs werkt (waaronder ook fabrikanten, groothandels en de retail voor het inkopen van producten die hij promotioneel of als relatiegeschenk inzet). Uit het onderzoek blijkt ook dat opdrachtgevers in 2018 over een wat groter promobudget beschikken; de groei bedroeg in 2017 2,6% en men rekent in 2018 gemiddeld met een groei van 4,8 %. Opvallend is nu dat de opdrachtgever de prijs van de aangeboden artikelen weer belangrijker vindt dan een jaar geleden, toen er minder budget was! Wil men inderdaad weer goedkopere artikelen (een overblijfsel van de crisis, zoals Ralf Oster van PF Concept in de vorige editie van PromZ Vak zei), of wil men meer voor minder? Wil de eindklant meer artikelen in kleinere oplagen om meer doelgroepen te bereiken en meer spaar- en premiumacties mogelijk te maken? Laat de klant dan ook vooral weten wat u allemaal voor hem in huis hebt. De kans is groot namelijk, dat hij dat eigenlijk helemaal niet weet. En onbekend maakt onbemind. Voor de klant bestaan er alleen maar wensen en resultaten. Wie achter de wensen van de klant komt, weet vanzelf wat hij moet zeggen. Als je die wensen niet ontdekt, maakt het niet zoveel uit wat je zegt, je kansen blijven beperkt. Focus je op wat je gaat vragen, niet op wat je gaat zeggen. Levenslange loyaliteit bestaat niet meer, maar eigentijds commitment met de bijbehorende ervaringen die worden gedeeld, wel. We wensen u privé en zakelijk een goed 2018!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5