PromZ Vak 04-2017
z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 49 ‘Toen ’t niet goed ging, werden we keihard op de strafbank gelegd’ 9 vóór de order wordt geplaatst. Daarna moet je niet willen veran- deren en tegelijk willen vasthouden aan de eerder afgesproken levertijd. Straks is vijf dagen levertijd ook bij ons weer haalbaar. Maar laat ons nu even hard werken aan verbeteringen. Wat we beloven komen we na, wat we niet kunnen nakomen beloven we niet.” Lensen vervolgt: “Nog even over distributeurs die steeds maar kortere levertijden vragen: niet iedere klant kan een order goed doorgeven, en dat geeft onduidelijkheden, extra werk en extra communicatie over en weer. Maar je communiceert over de verleden tijd als de order al is ingezet. En als je naar achteren communiceert, wordt het hele proces beïnvloed. De order moet weer een ander pad gaan belopen, er komen nieuwe en andere variabelen bij, en dat verhoogt de kans op fouten. En die mede- werker van mij is ook met andere dingen bezig. Dat gaat allemaal niet samen in hetzelfde aantal dagen. Moet ik er dan nog iemand naast zetten? Gaat de klant dat betalen?” De branche vergrijst De branche is aan het vergrijzen, zegt Lensen. Distributeurs heb- ben niet zomaar een paar duizend euro salaris om een goede, maar nog onervaren verkoper extra aan te nemen en suppliers durven bijna geen nieuwe jongere mensen aan te nemen, want de klant zit niet te wachten op een nieuw aanspreekpunt, aldus Lensen. “Een dilemma, maar wij willen toch nieuwe mensen aan- nemen en ik focus op jongeren tot een jaar of 25. Die generatie mocht in de crisis een opleiding volgen en weten dat hun ouders daarvoor best een risico namen en een stapje terug moesten doen om dat mogelijk te maken. Die jonge mensen hebben de goede positieve mentaliteit, vind ik.” Lensen vertelt dat het bedrijf in Nederland 75 mensen aan het werk heeft, de verkooporganisatie telt 40 medewerkers. Er zijn kantoren geopend in Frankrijk, Engeland en Italië. Lensen: “Lensen Toppoint wil de ‘net iets betere generalist’ worden. Niet aan de onderkant en niet aan de bovenkant, maar daar tussen in qua kwaliteit en prijs. We gaan meer de breedte in. We willen groeien. Binnen 5 jaar willen we meer dan 50 miljoen omzet doen.” 90 jaar bestaan In 2018 bestaat Lensen Toppoint 90 jaar. “Negentig jaar en nog steeds vooruitstrevend,” vindt Lensen. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “We willen ons ontwikkelen tot de beste en toonaangevende supplier in Europa. Toonaangevend kun je worden door dat je groeit en marktaandeel hebt en krijgt in meer- De grootvader van Bas Lensen begon in 1928 een handels- bedrijf in papier. Op een bakfiets leverde hij allerlei soorten papier, karton en verpakkingsmaterialen aan bedrijven in de regio Twente en Meppel. De eerste pennenorder, 250 in getal, werd verkocht aan muziekvereniging Hallelujah ter ere van een jubileum. Hallelujah was uiteindelijk ver- antwoordelijk voor de enorme groei van het familiebedrijf. De vader van Bas Lensen breidde gaandeweg het bedrijf uit. Het bleef niet alleen bij de productie van balpennen. Het assortiment werd uitgebreid met o.a. aanstekers, gifts en keramiek. Meerdere malen groeide het bedrijf uit zijn jasje. Na een grote brand midden jaren zeventig, verbouwde Lensen het bedrijfsterrein om zo voldoende ruimte te heb- ben voor de steeds verdere groei en ontwikkeling. De divisie kantoorartikelen verhuisde begin jaren tach- tig naar Nordhorn (Duitsland) en is nog steeds onder de naam Toppoint (Stylex Schreibwaren) een grote speler in stationery artikelen. Langzamerhand exporteerde Lensen Toppoint zijn artikelen naar het buitenland en boorde men onder andere in het Verre Oosten eigen productielijnen aan. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Bergentheim – straks in Hengelo - waar het bedrijf zijn wortels heeft. In 2002 werd Lensen Toppoint onderdeel van de Zweedse New Wave Group. dere landen. Wij groeien hard in heel Europa, en dat is belangrijk voor Lensen Toppoint. De beste supplier van Europa worden is niet eenvoudig, maar de ambitie moet er zijn om ons zelf continue uit te dagen. Ik denk dat het belangrijk is om een goede uitstraling te hebben en service te geven aan klanten.” Hij vervolgt: “Het gaat niet alleen meer om de dag van vandaag en morgen, overmorgen is belangrijk. Onze sector verandert op allerlei fronten, en we moeten mee veranderen. Verdiep je in je vak en je klant. Stil zitten is geen optie. Je moet innoveren en meegaan met de tijd. Dat is moeilijk, maar je hebt geen andere keuze. Ga vooral dat doen wat je leuk vindt, dat straal je uit en wordt opgepakt door de klant. En als we de markt willen veran- deren, dan moeten we het zelf doen. En met elkaar wat betreft de grote issues dezelfde kant op gaan, het moet niet zo zijn dat iedereen zijn eigen dingetje nastreeft.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5