PromZ Vak 04-2017

z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 33 9 Wat vind je op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “Duurzaamheid. Daar doen we als branche nog te weinig aan. Het is nog vooral cosmetisch, wat er gebeurt. De overheid maakt met marktpartijen afspraken om naar een circulaire economie te gaan. Wil ons vak kunnen blijven voortbestaan, dan zullen we met elkaar moeten gaan praten over de vraag: wat betekent de circulaire gedachte voor onze branche? Circulair is over vijftien jaar wel de standaard, en eigenlijk nu al wil geen enkele onderneming nog ver- eenzelvigd worden met milieuverontreinigende spullen. Het geeft ook ruimte voor innovatie en het biedt nieuwe kansen. Maar we zullen met de hele keten moeten bespreken hoe we dat gaan doen.” Toen de bomen tot in de hemel groeiden waren er genoeg jonge mensen die vol enthousiasme en lef een eigen bedrijf in deze branche startten. Denk je dat die tijd weer terugkomt? Of leent de tijd waarin we leven en de promotionele productenbranche anno nu zich daar niet meer voor? “De afgelopen vijf jaar zijn er driehonderdduizend ondernemers bij- gekomen in Nederland. Dat betekent dat mensen ondernemender zijn en zelfstandig willen werken. Daarbij is het aantal parttime- ondernemers gegroeid; dat betekent dat meer mensen naast hun baan een bedrijf beginnen. Als dat de macro-economische ontwik- kelingen zijn, vertaalt zich dat ook naar onze branche. Er zijn tal van initiatieven van jonge professionals die met één of meer producten de markt betreden, of met een nieuwe marktformule komen.” Tonen suppliers genoeg initiatief om hun eigen bedrijf en dat van hun klanten, de distributeurs, succesvol te laten zijn? “Er zijn veel toeleveranciers die hun best doen om de juiste produc- ten te sourcen en die hun organisatie prima op de rit hebben. Ik denk wel dat het nog een stuk beter zou kunnen. Dat zit ‘m vooral in behoeftenonderzoek. Leveranciers kunnen meer helpen om de positionering of de marketingstrategie van hun klanten verder te verbeteren. Het blijft nog te veel steken op productniveau. Het zou meer moeten gaan over de vraag: kunnen die producten een rol spelen in het commerciële beleid van de organisaties die ze uiteindelijk gaan inzetten? Hebben deze artikelen wel zin?” Is de branche innovatief en pro-actief genoeg? Of volgen we te veel in plaats van dat er initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld om beperkende maatregelen vanuit Brussel te pareren? “Deze vraag gaat er vanuit dat die maatregelen vanuit Brussel niet goed zijn. Sommige dingen zijn soms gewoon even nodig, bij- voorbeeld op milieugebied. Je kunt je afvragen of we voldoende discipline hebben om dat zelf uit te voeren, als er geen beperkin- gen gelden. Zijn we innovatief genoeg? Ik denk het niet, zeker als ik het afmeet aan wat er in de maakindustrie en in de IT gebeurt. Wij zouden ook meer bezig moeten zijn met nieuwe vormen van samenwerking in de keten.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? Wat zou je, terugkijkend, anders hebben gedaan? “We zijn begonnen met de ambitie om promotionele artikelen tot communicatiemedia te maken. Dat deden we door niet te werken met standaardcatalogi, vanuit een showroom, maar vanuit de vraag: wat zou je willen bereiken? Dat is de bestaansvisie. Ik kan wel concluderen dat dat een gedachtegoed is dat inmiddels veel breder gedragen wordt, en klanten begrijpen dat ook. In die zin is die ambitie waargemaakt. Wat zou ik anders hebben gedaan? Ik zou misschien Interpresent.nl vijf jaar later zijn begonnen. Destijds moesten we nog uitleggen dat je online kon bestellen.” ‘We hebben nieuwe vormen van samenwerking nodig’ Martin de Winter

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5