PromZ Vak 04-2017
32 Wat vind je op dit moment de belangrijkste ontwikkeling in het vak? “Er is steeds meer transparantie. Alles wordt gedeeld, alles is te vinden. Dat heeft ook zijn weerslag op de perceptie van ons vak. Of het nou vanuit de overheid is, met regelgeving, of de eind- klanten die makkelijk toegang hebben tot informatie; missers of problemen komen veel eerder naar boven dan vroeger. Linksom of rechtsom zullen we een betere prestatie moeten neerzetten. In ons vak draait het om drie kernwaarden: gebruik, duurzaam- heid, en beleving. Zolang die drie componenten allemaal kloppen, hebben we als branche bestaansrecht. Wij zullen ervoor moe- ten zorgen dat de mensen die onze producten uiteindelijk gaan gebruiken een prettige ervaring hebben.” Toen de bomen tot in de hemel groeiden waren er genoeg jonge mensen die vol enthousiasme en lef een eigen bedrijf in deze branche startten. Denk je dat die tijd weer terugkomt? Of leent de tijd waarin we leven en de promotionele productenbranche anno nu zich daar niet meer voor? “Ik zie nog steeds goede initiatieven van jonge mensen. Ik denk dat het meer met het karakter van de persoon te maken heeft of je ondernemer wordt of niet.” Tonen distributeurs genoeg initiatief om hun eigen bedrijf en dat van hun klanten, de opdrachtgevers, succesvol te laten zijn? “Of je nou een loodgietersbedrijf bent of een multinational: er zijn altijd organisaties die proactief zijn, en partijen die volgen of de boot missen. Er zijn genoeg distributeurs die echt professioneel met hun bedrijf bezig zijn. Als ze werken met toeleveranciers die goed zijn, kunnen ze zelf ook excelleren. Wij proberen ze daarvoor de tools aan te reiken.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Oscar van der Spruit (directeur Intraco) en Martin de Winter (directeur Hokra). TEKST: ALLARD FREDERIKS Is de branche innovatief en pro-actief genoeg? Of volgen we te veel in plaats van dat er initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld om beperkende maatregelen vanuit Brussel te pareren? “Als branche scoren we op dit gebied een magere voldoende. Er zijn zeker uitzonderingen die heel innovatief en proactief zijn. Maar een iets te grote groep zweeft ergens in het midden. Er zijn in ons vak relatief veel kleine partijen die geen groot markt- aandeel hebben. Om een vuist te kunnen maken heb je een Europese branchevereniging nodig. Er zullen meer mensen moe- ten opstaan die de schouders eronder willen zetten. Die duidelijk kunnen maken dat het ook voor kleinere partijen belangrijk is om je te verenigen.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? Wat zou je, terugkijkend, anders hebben gedaan? “Ik begon 26 jaar geleden met twee of drie producten in een voor mij nieuw vakgebied. We zijn er nog steeds, met een mooi team. Ik weet nu wel een beetje hoe de hazen lopen. Mijn uitdaging is nu vooral om kennis te delen. Heb ik ergens spijt van? Eind jaren negentig waren we bezig met een nieuw project: World of Premiums. Maar voor de markt was dat te vroeg. Had ik dat geweten, dan had ik daar niet m’n geld in geïnvesteerd. Maar soms moet je gewoon je nek uitsteken. Verder heb ik nooit min- dere kwaliteiten willen leveren. Daar heb ik best veel omzet mee laten liggen. Maar de afgelopen vijf jaar hebben we elk jaar weer meer mogen doen.” ‘Meer mensen moeten de schouders eronder zetten’ Oscar van der Spruit
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5