PromZ Vak 04-2017
z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 29 8 De jaarlijkse Europese vakbeurs voor de promotionele productenbranche, de PSI, vindt plaats op dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 januari 2018 in Düsseldorf. The only way is up, het motto van De Leveranciersdagen, zou ook van toepassing kunnen zijn op de PSI 2018. Weer belangrijk ijkmoment wat het jaar gaat brengen H oe vaak hoor je distributeurs niet zeggen dat ze het volgend jaar een bezoek aan de PSI maar eens een keer overslaan; en de eersten die je daar in het beurs- gebouw in Düsseldorf tegen het lijf loopt zijn zij, helemaal in the mood en geïnspireerd om een succes te maken van het nieuwe jaar. De PSI is voor distributeurs nu eenmaal de groot- ste vakbeurs voor promotionele producten in Europa, en wie zich voorbereidt op zijn bezoek komt terug met goede ideeën, en heeft heel wat ‘genetwerkt’. Inspireren Dat is ook wat de organisator (Reed Exhibitions) van de PSI wil bereiken. PSI-directeur Michael Freter: “We willen heel graag nieuwe en vooral originele ideeën en initiatieven laten zien om distributeurs te inspireren en de markt een extra positief effect mee te kunnen geven.” De PSI 2018 vindt plaats in vier grote hallen van het beursgebouw in het Duitse Düsseldorf op dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 januari 2018. Doorgewinterde bezoekers weten wat ze kunnen verwachten, nieuwkomers raken onder de indruk van de enorme omvang van de beurs. Tip: maak van te voren een lijst van expo- santen die u écht gezien wil hebben en plan een logische route door de verschillende hallen. Noteer de productwensen van uw PSI 2018 klanten en/of kijk door de bril van (potentiële) klanten om ze proactief een aantal op de PSI opgedane productvoorstellen te kunnen doen. Wat u op de beurs heeft gezien en geselecteerd, is nieuw voor klanten. Laat ze dan ook snel weten dat u nieuws heeft! Klantendag De PSI 2017 (die plaatsvond van 10 tot en met 12 januari jl) ademde een positieve sfeer uit, zowel bij suppliers als bij distri- buteurs. Volgens opgave van de organisatoren waren er 18.094 bezoekers (16.810 in 2016) en 988 exposanten (932 in 2016) uit bijna 40 landen. Van alle bezoekers was meer dan de helft van buiten Duitsland, ofwel 57% was internationaal). De organisatie verwacht in 2018 te groeien, in lijn met de optimistische (omzet) verwachtingen van de branche. Tijdens de afgelopen PSI mochten eindklanten, op uitnodiging van hun distributeurs, op de laatste dag – ofwel de Klantendag cq Industry Day - mee de beursvloer van de PSI op. De PSI vindt dat deze beurs een uitgelezen platform is om de eindklant te laten zien dat de promotionele productenbranche een professionele industrie is en zo’n ‘inkijkje’ goed is voor het imago van het vak. Eerder zei Freter met betrekking tot de Klantendag ook: “De branche moet alles doen wat in zijn macht ligt om promotionele TEKST: SABINE DOELMAN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5