PromZ Vak 04-2017
z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 21 8 V an der Velde deed vanaf het begin alles zelf, vertelt hij. “Lean and mean, wat ook een onderdeel van het succes is geweest.” Giving Europe startte in 2001, even later vonden de aanslagen in New York plaats, geen echt fijn begin, maar de groei zette in en ging door, ook tijdens de crisisjaren. In die tijd opende Giving Europe zelfs verkoopkan- toren in andere landen. Het bedrijf telt nu in totaal zo’n 100 medewerkers in Europa en nog eens 150 mensen in de print- faciliteit in Polen. “Als je zo hard doorgroeit, moet je niet alles zelf willen doen, dat weet ik nu. Het ene was nog niet klaar of het volgende project diende zich alweer aan. Ik was een meewerkend voorman. Dan loop je altijd net even achter de feiten aan. Daarom noem ik mijzelf eigenlijk een ‘slechte’ ceo.” Inmiddels heeft hij de ‘werkvloer’ van Giving Europe in de afge- lopen paar jaar uitgebreid met een team van jonge, gedreven mensen, en zijn recentelijk meer directieleden binnen gehaald. Wolf Creemers is de opvolger van Van der Velde, die zijn functie neerlegt per februari 2018. Maar hij blijft voorlopig aan Giving Europe verbonden als adviseur: ervaring moet je immers niet zomaar wegdoen, vinden ze in Tiel. Daarnaast wil hij nieuwe projecten gaan opzetten. “Ik ben een bouwer, reden waarom ik nu een punt heb gezet achter mijn functie bij Giving en heb besloten uit de dagelijkse processen te stappen. Om de groeistrategie voor de komende jaren in te vullen, zijn vooral jongere mensen nodig, die met een andere, vernieu- wende kijk op off- en online processen het bedrijf verder kunnen leiden. Een bedrijf als Giving heeft de bouwers van deze tijd nodig. De komende 5 jaar gaan er veranderingen plaatsvinden die nog sneller gaan dan die ik de afgelopen 17 jaar heb meegemaakt. Dan is het goed om plaats te maken voor een nieuwe generatie. Ik vind het jammer dat ik dat niet eerder heb ingezien, dan had ik méér kunnen focussen op mijn sterke kanten.” Weinig vernieuwend Van der Velde wilde dan ook geen opvolger vanuit de branche zelf. “Deze branche is weinig vernieuwend, en dat ligt voor een belang- rijk deel aan de mensen in deze branche. Wat is nou helemaal de grootste verandering geweest? Dat suppliers zelf de producten gingen bedrukken. Als handelsbedrijven gingen we produceren, en daarmee hebben we twee heel verschillende culturen binnen de branche geprobeerd goed te mixen. Iedere supplier liep er problemen mee op en betaalt er nog leergeld over, overigens. Voor het overige is veel bij het oude gebleven, zowel bij de sup- pliers als bij de distributeurs. Maar kijk eens wat er de afgelopen jaren in de retail allemaal is veranderd, kijk alleen maar naar de doorbraak van de bol.coms van deze wereld.” Als we de branche niet opschudden, stelt Van der Velde, krijg je stagnatie. “Met name distributeurs zouden veel actiever met verkoop bezig moeten zijn en het te zwakke imago van het promotionele product bij de eindklant met steekhoudende argu- menten moeten ombuigen door de toegevoegde waarde voor eindklanten goed te benadrukken. Distributeurs zijn gemiddeld hooguit 30 procent van hun beschikbare tijd effectief bezig met verkopen. Dit is te laag, alleen al gezien de kosten die ze kwijt zijn aan het laten draaien van hun bedrijf als geheel. Als de tussen- handel ‘ns niet van alles een beetje zou doen - een beetje internet, een beetje catalogi, een beetje zelf inkopen, een beetje bedruk- ken - maar zich zou focussen op het verkopen van promotionele producten, en zeker op het overbrengen van de toegevoegde waarde ervan, dan weet ik zeker dat de omzet verdubbelt. Als dat niet gaat gebeuren, dan kun je op je klompen aanvoelen dat de omzetten binnen de branche gaan krimpen en andere partijen die taak gaan overnemen. Ik doel vooral op de suppliers, en je ziet het nu al gebeuren: suppliers die multinationals aan zich koppelen al dan niet via een tussenpersoon, ontwikkeling van internetplatforms waarmee ze eindklanten rechtstreeks kunnen bereiken, net zoals de alibaba’s, amazons en vistaprints die hele- maal geen distributeurs meer nodig hebben. Distributeurs die zich concentreren op de verkoop en hun regionale functie, die kunnen straks nog een goede boterham verdienen. Anderen zullen van de radar verdwijnen.” Markt opschudden Hij vervolgt: “Een tijdje geleden was het Amerikaanse model, waarbij distributeurs zich committen aan suppliers en daardoor meer tijd overhouden voor de verkoop een topic in de branche. En nu al hoeven distributeurs zich met bedrukken niet meer bezig te houden, kijk hoe snel die ontwikkeling is gegaan. Ik ben ervan overtuigd dat dit model er in Europa aankomt. Het zal de markt opschudden en voor zuigkracht zorgen die de markt laat groeien. Men karakteriseert Giving Europe als no-nonsense, mede door het feit dat Van der Velde van zijn hart geen moordkuil maakt. Zo zei hij in de beginjaren eens: “Vind je dat wij ons positioneren met lage prijzen? Oh? Ik denk dat de andere te duur zijn!” Ook legendarisch was zijn uitspraak dat distributeurs niet kunnen rekenen. “Ze zijn een dief van hun eigen portemonnee omdat ze het verschil tussen marge en opslag niet kennen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5