PromZ Vak 04-2017

z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 15 Distributeurs zijn tevreden over 2017 Bedrijfseconomische indicatoren positief Jaarlijks wordt in het PromZ Distributeursonderzoek gevraagd naar de ontwikkeling van een aantal bedrijfseconomische indicatoren. De tabellen 4 en 5 laten zien dat het wat dat betreft al langere tijd de goede kant op gaat. Om te beginnen het gemiddelde orderbe- drag (tabel 4). In 2017 gaf 45% aan dat sprake was van een hoger gemiddeld orderbedrag ten opzichte van het voorgaande jaar. Slechts 7% gaf aan dat het gemiddelde orderbedrag in 2017 lager was geworden. Dat percentage lag in de jaren 2012/2013 nog op rond 50%. Kijken we naar het aantal klanten dat een distributeur heeft (tabel 5), dan zien we dat het percentage distributeurs dat jaarlijks meer klanten bedient ten opzichte van het vorige jaar gestegen is van 44% in 2012 tot 61% in 2017. De tevredenheid over de gerealiseerde marges is iets groter geworden: 9% van de distributeurs is er momenteel zeer tevre- den over, 69% is enigszins tevreden. Dat laatste was 53% in 2016. Tegelijkertijd is het percentage distributeurs dat enigszins of zeer ontevreden was over de marges gedaald van 23% in 2012 tot 5% in 2017. Opmerkelijk is dat in 2017 geen enkele distributeur meer aangeeft ‘zeer ontevreden’ te zijn over de gerealiseerde marges. Verbeterde liquiditeit Goede marges betekenen vaak ook een verbeterde liquiditeit. Dat zien we terug in de cijfers. Was in 2013 10% van de distribu- teurs zeer tevreden over de beschikbare liquiditeit voor het eigen bedrijf, in 2017 was dit gestegen tot 32%. Het percentage distri- buteurs dat enigszins of zeer ontevreden was over de beschikbare liquiditeit is van 29% in 2013 gedaald tot 7% in 2017. We kunnen spreken van een inmiddels weer gezonde bedrijfstak. Duurzaamheid en certificering: kleine stapjes We vroegen distributeurs, evenals in voorgaande jaren, of hun klanten certificering inzake productsamenstelling en productvei- ligheid belangrijk vinden. ‘Ja’ zegt rond 40% van de distributeurs. Nog altijd geeft echter een op de vijf distributeurs aan dat hun klanten certificering niet belangrijk vinden. Certificering lijkt een issue te zijn dat richting eindgebruiker ongetwijfeld nog wel wat extra communicatieve ondersteuning verdient. Als eindgebruikers niet precies weten wat het is zullen ze er ook niet naar vragen. Eindgebruikers kennen de beschikbaarheid van duurzame promo- tionele producten en relatiegeschenken. Vrijwel alle distributeurs hebben ze in hun assortiment, maar gemiddeld genomen is het aandeel van duurzame artikelen in hun omzet 18,4% (in 2016 was dit 16,6%). Dit percentage kan ongetwijfeld verhoogd wor- den als distributeurs nadrukkelijker de aandacht vestigen op de duurzaamheid van de door hen aangeboden producten. Webshops: langzamerhand aan de grens 62% van de distributeurs beschikt momenteel over een web- shop waarop promotionele producten en relatiegeschenken 2017 2016 2015 2014 2013 2012 n= 121 118 113 148 101 121 % % % % % % Ons gemiddelde orderbedrag is dit jaar hoger geworden 45 35 37 32 24 22 Ons gemiddelde orderbedrag is dit jaar gelijk gebleven 48 40 39 28 24 30 Ons gemiddelde orderbedrag is dit jaar lager geworden 7 25 24 40 52 48 Totaal 100 100 100 100 100 100 Tabel 4: Ontwikkeling gemiddeld orderbedrag, 2012-2017 PromZ Distributeursonderzoek 2017 2017 2016 2015 2014 2013 2012 n= 121 118 113 148 101 121 % % % % % % Ons aantal klanten is dit jaar groter geworden 61 52 56 53 41 44 Ons aantal klanten is dit jaar gelijk gebleven 30 39 30 24 31 34 Ons aantal klanten is dit jaar kleiner geworden 9 9 14 22 28 22 Totaal 100 100 100 100 100 100 Tabel 5: Ontwikkeling klantenbestand, 2012-2017 PromZ Distributeursonderzoek 2017 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5