PromZ Vak 04-2017
2017 - nummer 4 - www.promz.nl 13 z 8 Distributeurs zijn tevreden over 2017 Hoofdrol voor distributeurs Opdrachtgevers kunnen promotionele producten en relatiege- schenken bij verschillende kanalen inkopen. Het is verheugend dat distributeurs dus daarbij een hoofdrol spelen (tabel 2). Niet minder dan 81% van de opdrachtgevers zegt in te kopen bij een gespecialiseerde (offline) distributeur terwijl 39% (ook) inkoopt bij gespecialiseerde internetdistributeurs. Andere kanalen (fabrikant, groothandel, retail) scoren lager, al moet hun rol niet onderschat worden. Gemiddeld genomen schakelt een opdracht- gever 1,7 typen ‘distributeurs’ in. Ruim de helft van de opdrachtgevers blijkt in 2017 een of meer nieuwe distributeurs te hebben ingeschakeld voor de inkoop van promotionele producten en relatiegeschenken, inclusief kerst- pakketten en eindejaarsgeschenken. De hoogste klantentrouw vinden we bij kerstpakketten, al wisselde nog steeds 38% van kerstpakkettenleverancier. Wat betreft het inschakelen van andere distributeurs in 2018 wachten traditiegetrouw de opdrachtgevers nog wat af: een derde geeft aan volgend jaar met dezelfde leveranciers te gaan werken, een vijfde denkt deels met dezelfde en deels met andere leveranciers te gaan werken, maar 41% van de opdrachtgevers weet nu nog niet hoe de keuze in 2018 zal uitpakken. Als eenmaal contact gelegd is tussen distributeur en potentiële nieuwe opdrachtgever blijken prijs en originaliteit al sinds jaar en dag de belangrijkste criteria te zijn voor het besluit om een nieuwe distributeur daadwerkelijk in te schakelen. Tabel 3 geeft een uitvoerig overzicht van de zaken die een rol spelen bij een distributeurswissel. De verschillen met 2016 zijn gering. n= 148 % Bij een gespecialiseerde distributeur 81 Bij een gespecialiseerde internetdistributeur 39 Rechtstreeks bij de fabrikant 21 Bij een algemene groothandel 18 Bij een retailer 11 Totaal 170 Tabel 2: Waar kopen opdrachtgevers promotionele producten in 2017? PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017 Kerstpakket 2017: minder cadeaubonnen en keuzecadeaus Traditiegetrouw is in het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017 gevraagd naar de inzet van kerstpakketten voor medewerkers en eindejaarsgeschenken voor relaties. 66% van de opdrachtgevers verstrekt in 2017 kerstpak- ketten en 38% geeft een eindejaarsgeschenk aan zijn relaties. Dit betekent een lichte stijging voor kerstpak- ketten vergeleken met vorig jaar en een lichte daling voor eindejaarsgeschenken. De waarde van een gemiddeld kerstpakket bedraagt dit jaar € 47,18 (in 2016 was dat nog € 44,38). Een einde- jaarsgeschenk kost nu gemiddeld € 31,13 ( € 35,72 in 2016). Dat betekent dus dat de focus dit jaar wat meer op kerstpakketten voor het personeel is komen te lig- gen. Bijna 70% van de opdrachtgevers moet in 2017 met hetzelfde budget als vorig jaar werken. Als het om de inhoud van een kerstpakket gaat wor- den in 2017 vaker food en non-food producten verstrekt (54% in 2017 tegenover 48% in 2016). Cadeaubonnen en online keuzecadeaus vormen in 19% van de geval- len het kerstpakket, maar dat was nog 25% in 2016. In de overige gevallen is sprake van een combinatie van bonnen en (non)food producten. 2017 2016 n= 97 85 % % De prijs van de aangeboden artikelen 57 48 De originaliteit van de aangeboden artikelen 51 60 De creativiteit van de distributeur 36 32 De breedte van het assortiment 32 36 De service die geboden werd 21 22 De mogelijkheid die geboden werd om producten met ons logo te bedrukken 20 19 Het contact met de accountmanager 13 8 Het aanbod van duurzame artikelen 10 12 De omvang en soliditeit van de distributeur 4 9 Tabel 3: Criteria voor inschakelen van nieuwe distributeurs 2016-2017 PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2017
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5