PromZ Vak 04-2017

z 2017 - nummer 4 - www.promz.nl 11 Bijna 15% groei in 2017 2017 belooft in vergelijking met 2016 een prima jaar te worden voor de distributeurs, want 78% verwacht in 2017 een hogere omzet dan in 2016. 16% verwacht dezelfde omzet als in 2016 en slechts 6% ziet zich dit jaar geconfronteerd met een omzetdaling. Dit levert een gewogen gemiddelde omzetgroei van 14,9% in 2017 op. Dat is een heel stuk meer dan de verwachting die men eind 2016 had: toen dacht men nog dat de omzet met een kleine 8% zou stijgen. Gemiddeld verwachten de distributeurs 12,2% gewogen omzetstijging in 2018. De budgetstijging van opdrachtgevers bedroeg gemiddeld 2,6% in 2017. Opvallend daarbij is dat bijna 30% van de opdrachtgevers begin november nog niet wist hoe het promobudget over het hele jaar 2017 zich uiteindelijk zal ontwikkelen. Dit duidt erop dat het bij promotionele producten en relatiegeschenken in veel gevallen gaat om flexibele budgetten die niet maanden of jaren van tevoren zijn vastgelegd. Voor 2018 verwachten de opdrachtgevers een budgetgroei van gemiddeld 4,8%. Opvallend is wel dat de inkopers van promotionele producten en relatiegeschenken aan de opdracht- geverskant weinig zicht hebben op de andere posten binnen het marketingbudget. n= 121 % Verkoop van promotionele producten en relatiegeschenken aan eindklanten 100 Import van promotionele producten en relatiegeschenken 51 Productie van promotionele producten en relatiegeschenken 38 Verkoop van promotionele producten en relatiegeschenken aan distributeurs 36 Textielbedrukking 34 Export van promotionele producten en relatiegeschenken 29 Marketingadvies 25 Reclameadvies 22 Drukwerk/copyshop 13 Overige activiteiten 30 Totaal 378 Tabel 1: Activiteiten van distribiteurs PromZ Distributeursonderzoek 2017 8 foto: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5