PromZ Vak 04-2017
10 TEKST: ED VAN EUNEN Distributeurs zijn tevreden over 2017 Zonnige vooruitzichten voor 2018 Vorig jaar bij het Distributeursonderzoek 2016 constateerden we al dat de economische crisis inmiddels achter ons ligt. Dat bevestigen ook de uitkomsten van het Distributeursonderzoek 2017. De branche staat er goed voor. De omzetten stijgen, de bedrijfseconomische indica- toren staan op groen. H et gelijktijdig gehouden PromZ Opdrachtgevers- onderzoek 2017 laat zien dat budgetten stijgen en dis- tributeurs zeer belangrijk zijn voor de opdrachtgevers. Beide onderzoeken werden in oktober/november 2017 door marktonderzoekbureau One Question gehouden in opdracht van PromZ. Distributeurs doen veel In voorgaande jaren liepen we bij het PromZ Distri- buteursonderzoek weleens tegen definitiekwesties aan: wat is een distributeur? Wat is een supplier? Wat is een drukker? De rollen liepen nogal door elkaar heen. Dit jaar is als strikte definitie aangenomen dat een distributeur in ieder geval moet leveren aan eindklanten. Dat wil overigens niet zeg- gen dat men daarnaast geen andere activiteiten ontplooit. Tabel 1 geeft een goed inzicht in het grote aantal activiteiten dat distributeurs ontplooien, naast de verkoop van promotio- nele producten en relatiegeschenken aan eindklanten. De helft importeert, ruim een derde produceert, ruim een derde levert niet alleen aan eindklanten maar ook aan collega-distributeurs (en vervult daarmee eigenlijk ook de rol van supplier), even- eens een derde doet aan textielbedrukking, iets minder dan 30% exporteert en rond een kwart van de distributeurs geeft mar- keting- dan wel reclameadvies. Het gaat daarbij niet alleen om promotionele producten en relatiegeschenken, maar ook om andere soorten producten. Desgevraagd blijkt gemiddeld 63% van de omzet van een distributeur betrekking te hebben op in Nederland verkochte promotionele producten en relatiege- schenken. De rest van de omzet betreft dus andere producten en diensten. 60% heeft omzet tot 1 miljoen Gemiddeld telt een distributeur 6,3 fte’s. Dit is een gemiddelde. Ruim een kwart van de distributeurs opereert als eenmanszaak, terwijl 10% van de distributeurs 10 of meer fte’s in dienst heeft. In driekwart van de gevallen is deze bezetting voldoende, een kwart van de distributeurs heeft momenteel wel vacatures uitstaan, met name voor de commerciële binnendienst en de commerciële buitendienst. Een gemiddelde distributeur behaalde in 2016 een omzet van € 1.390.000,- in promotionele producten en relatiegeschenken. Ook dit is een gemiddelde, want 60% van de distributeurs heeft een omzet in promotionele producten en relatiegeschenken van 1 miljoen euro of lager. Minder dan 10% haalt een omzet van meer dan 4 miljoen euro. De totale omzet van de gemiddelde distributeur, inclusief andere activiteiten dan de verkoop van promotionele producten en relatiegeschenken, bedraagt ruim € 2.200.000,-. Per medewerker betekent dat een omzet van € 352.000,- en daarin is begrepen € 221.500,- omzet aan pro- motionele producten en relatiegeschenken.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5