PromZ Vak 03-2017

2017 - nummer 3 - www.promz.nl 65 no t e z z Intraco en Brand New Days werken   samen aan BIGBANG concepts Intraco en Brand New Days (Chili) hebben hun krachten gebundeld om BIGBANG concepts verder uit te bouwen. Zij hebben de licentie gekregen voor BIGBANG International merken Gumbite, Cenatron en Fedaboa, evenals de creatieve producten die zijn gemaakt voor grote sportevenementen binnen het BIGBANG label. Nieuw bij Tiflo: elastische riem Tiflo komt met een elastische riem: een strak met stof geweven elas- tische riem met metalen IPS gesp. Deze riem voor heren en dames kan zowel casual als zakelijk worden gedragen en past vrijwel iedereen vanwege het materiaal. De riem is in vele kleuren leverbaar en te voorzien van een blinddruk op het PU lederen gedeelte van de gesp. EPPA-voorzitter wil paneuropese vereniging De Zweed Kjell Harbom, voorzitter van de European Promotional Products Association (EPPA), stelt dat een paneuropese sectorvereniging nodig is. “We vor- men een belangrijke industrie die honderdduizenden mensen in heel Europa werk geeft en die een omzet heeft die rond de ‘two digit’ miljard euro’s ligt,” aldus Harbom in EPPI-magazine (en geciteerd door promobiss.be ) “We hebben geen stem op Europees niveau. Maar om door de Europese instanties serieus genomen te worden, moeten we één front vormen,” vindt Harbom. Momenteel heeft EPPA slechts zeven landenleden. Onder meer de Belgische vereniging (BAPP) en de Nederlandse en Franse brancheorganisaties hebben de afgelopen jaren hun lidmaatschap opgezegd. Voor Harbom is het belangrijk het vertrouwen van de sector terug te winnen. Groothandels te behoudend Het gaat goed met de groothandel. Maar er zijn ook zorgen. Het is te hopen dat deze zorgen straks niet ook slaan op de groothandels in de promotionele productenindustrie. Het FD schrijft eind september dat de ruim 79.000 Nederlandse groothandels hun omzet al acht kwartalen op rij weten te verhogen. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet met 6,6%, zo heeft het CBS becijferd. De sector groeit daarmee harder dan de Nederlandse economie, aldus het bericht. Toch maken kenners zich zorgen, aldus het FD. Groothandels zouden onvoldoende inspelen op de groeiende digitalisering en de opkomst van e-commerce. Via internet kunnen producenten en eindklanten elkaar makkelijker vinden. Daardoor dreigt een deel van de groothandels zijn bestaans- recht als tussenpersoon te verliezen. Groothandels zitten vaak op een berg onbenutte data en kennis. “Daar kunnen ze veel meer mee doen,” zegt Rogier Hosman van digitaal adviesbureau Youwe in het FD. “Op basis van die data kunnen ze voorspel- lingen doen met behulp van kunstmatige intelligentie. Daarmee kun je zelf efficiën- ter werken, maar je kunt het ook gebruiken voor adviezen aan klanten.” Homeij Nederland introduceert mes- sen van het nieuwe merk Groovetech, koksmessen met een natuurlijke anti- slip technologie op basis van lucht- stroom. Dankzij het sterk geribbelde lemmet komt het voedsel slechts beperkt in aanraking met het mes, waardoor de kleefkans aanzienlijk vermindert. De gesneden plakjes zijn trouwens gewoon glad. Uit voorraad leverbaar vanaf half oktober, dus op tijd voor het X-mas seizoen. De mes- sen zijn voorzien van een duurzaam, voorgevormd lemmet-etui. BIC Graphic Europe heeft twee 2017 PSI Sustainability Awards gewonnen. De uitreiking was op 8 september in het Kurhaus in het Duitse Wiesbaden. Het gaat om de award voor Sustainable Product 2017 (voor de BIC Evolution Ecolutions Coloring Set) en de award voor Economic Excellence 2017. Een woordvoerder van BIC zei dat het goed is dat hun distributeurs weten dat de producten van Bic hoog kwalitatief, MVO en veilig zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5