PromZ Vak 03-2017
z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 57 Originaliteit is belangrijk, maar hoe gaan we er mee om? 9 ‘Nieuw’ als stopwoordje Aansluitend zijn we de archieven van PromZ ingedoken. We analyseerden 245 productadvertenties in PromZ Vak, dus adver- tenties van suppliers gericht op distributeurs, in de periode 2015 t/m 2017. Daarnaast bekeken we 140 productadvertenties in PromZ Magazine uit ongeveer dezelfde periode. Dit zijn adver- tenties die zich richten op opdrachtgevers. We hebben daarbij gekeken in hoeverre het begrip ‘nieuw’ in deze advertenties gebruikt werd. Zoals uit tabel 2 blijkt valt dat behoorlijk tegen. In 70% van de advertenties in PromZ Vak komt het woord ‘nieuw’ of iets soortgelijks in het geheel niet voor. Bij PromZ Magazine is dat zelfs 89%. En als het woord ‘nieuw’ wel gebruikt wordt blijkt dat in de meeste gevallen zonder veel toelichting te gebeuren. Het woord ‘nieuw’ wordt vaak als een soort stopwoordje gebruikt. Met name de score van de productadvertenties in PromZ Magazine is opval- lend. Iedere distributeur zou toch inmiddels moeten weten dat opdrachtgevers nieuwe en originele promotionele producten belangrijk vinden. Dan moet je ze daar toch ook attent op maken. Of zou het zo zijn dat 90% van de distributeurs een traditioneel assortiment voert zonder nieuwe producten? Als dat zo is zullen ze moeten nadenken over de vraag hoe ze dat bestaande assorti- ment toch op een meer opvallende wijze richting opdrachtgevers kunnen positioneren. Dat moet toch te doen zijn voor een distri- buteur met zoveel productkennis en productervaring. Creativiteit in de praktijk We realiseren ons dat het heel moeilijk is om je echt te onder- scheiden van collega-distributeurs. Het is een feit dat veel bezoekers van beurzen voor promotionele producten de ver- zuchting slaken dat ze toch wel heel veel van hetzelfde zien op de verschillende stands. Maar dat betekent ook dat de bulk van de business nog steeds gerealiseerd wordt met producten die bepaald niet nieuw of origineel zijn. Toch zal een distributeur, ondanks dat gegeven, ervoor moeten zorgen dat zijn klanten ook naar hem toe komen voor nieuwe en originele producten. Een probleem daarbij is natuurlijk dat als een distributeur al een volledig nieuw promotioneel product weet op te sporen, zijn concurrenten dan vaak in staat blijken te zijn om zeer snel ook zo’n product op de markt te brengen waardoor de nieuwigheid er al gauw van af is. Distributeurs zullen moeten werken aan het creatief omgaan met (vaak bestaande) promotionele producten. Maar een goede distributeur moet toch, als hij er even over nadenkt met al zijn pro- ductervaring, tot boeiende concepten kunnen komen. Vervolgens is het wel zaak om die nieuwe concepten op indringende wijze onder de aandacht van de opdrachtgevers te brengen. Voorkom dat het antwoord is dat ze er ‘volgende keer’ voor gaan. Overtuig ze, want ze willen toch originaliteit? Inhoud productadvertenties PromZ Vak PromZ Magazine n=245 n=140 % % ‘Nieuw’ zonder toelichting 5 1 ‘Nieuw’ met toelichting 5 6 ‘Nieuw in de collectie’ 15 4 ‘Nieuwe catalogus/webshop’ 5 - ‘Nieuw’ niet genoemd 70 89 Totaal 100 100 Totaal 100 100 Tabel 2: ‘Nieuw’ in productadvertenties Bron: PromZ Vak / PromZ Magazine 2015-2017 (advertentie) 2018 De Leveranciers dagen EXPO HOUTEN, 4 & 5 SEPTEMBER
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5