PromZ Vak 03-2017

z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 51 9 Wat zie je als de grootste kans en grootste bedreiging voor de branche? “Bedreigend is de oneerlijke concurrentie van de Alibaba’s van deze wereld. De Chinese overheid betaalt de vrachtkosten en de Europese overheid kijkt gewoon de andere kant op als er moet worden gecontroleerd op wettelijke voorschriften en btw-beta- ling. Daardoor zeggen jouw en mijn kinderen: ‘Ik koop een hoesje voor mijn telefoon voor 4 euro en bij jou kost het 12 euro.’ Als er nog een oplossing komt voor het bedrukkingsvraagstuk gaat er een enorme shakeout in ons vakgebied plaatsvinden.” “De veranderende wetgeving is voor de serieuze spelers in de markt een kans. Vooral de wat grotere en bewuste klanten kiezen voor distributeurs die producten kunnen leveren met certificaten, goedkeuringsrapport en het BSCI-keurmerk. Daarmee schakel je de net genoemde bedreiging voor een deel uit. Klanten die voorzichtig proberen om zelf in China te bestellen, lopen tegen problemen aan die ze niet hadden voorzien. Als er spullen bij de haven worden tegengehouden, omdat ze niet aan de wettelijke eisen voldoen, is dat zuur voor de klant. Maar het onderstreept wel het gezegde: schoenmaker, blijf bij je leest.” Wat zou je het liefst anders zien bij suppliers? “Wij werken met een aantal preferred suppliers; met hen doen we 80 procent van de business. Met allemaal werken we heel goed samen. Ze bieden goede ondersteuning, ze gaan niet rechtstreeks. Ik ben eigenlijk heel tevreden. Ik zie alleen wel dat leveranciers erg naar elkaar toegroeien. Ik zou graag meer onderscheidend vermogen willen zien – dat je voor highend-producten een andere leverancier hebt dan voor de Action-achtige spullen. Natuurlijk kunnen suppliers dat ook over ons zeggen. Maar voor een dis- tributeur is het een toegevoegde waarde om one-stopshopping aan te bieden voor zijn klanten.” Vroeger zag je veel premiumacties (banken, verzekeraars, kranten, tijdschriften etc). In zuidelijke landen zie je dat nog steeds, maar het lijkt erop dat men in Noord-Europa minder premiums inzet en meer andere middelen en (online) media om klanten te werven en vast te houden. Zijn premiums nog hot? “De inzet van allerlei media is door de grote invloed van inter- net op alle fronten gewijzigd. Dat geldt ook voor drukwerk, voor kranten, voor direct mailings. We kunnen niet ontkennen dat het ook in ons vak speelt. Maar gelukkig is er een maar: wij hebben het enige medium waartegen mensen dankjewel zeggen – waar mensen blij mee zijn. De rest is alleen maar vervelend: je zit naar een leuke film te kijken en je krijgt weer een reclameblok, je brievenbus raakt vol met folders, je e-mailbox stroomt over met allerlei nieuwsbrieven. Wij zijn daarop een gunstige uitzondering, maar ik vraag me wel af of we dat voldoende uitstralen. Daar ligt nog een schone taak voor ons.” Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? “De ambitie was om te groeien en conceptmatig te werken. Ik heb een paar keer een succesvol bedrijf neergezet. Ik denk dat ik wel iemand ben geworden in dit vak. In die zin zou je kunnen zeggen dat het me gelukt is. Maar het staat natuurlijk veel netter als anderen dat over je zeggen.” Is het vak nog sexy genoeg om talentvolle jonge mensen aan te trekken? Is er nog voldoende tijd om ze op te leiden en te laten ontplooien, of kun je beter voor de korte klap gaan: iemand aannemen die omzet aan zijn broek heeft hangen door zijn netwerk bij (eind)klanten? “Wij hebben geen enkel probleem om aan goede mensen te komen. Je ziet ook dat er een behoorlijke verjonging aan de gang is, ook bij opdrachtgevers.” ‘Ik zie graag meer onder- scheidend vermogen’ Jos Schröer

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5