PromZ Vak 03-2017

50 Wat zie je als de grootste kans en grootste bedreiging voor de branche? “De grootste bedreigingen moeten voor de branche ook de grootste kansen gaan worden. Een bedreiging zijn de grote internationale aanbieders die zich ook op de promotionele pro- ductenbranche gaan storten, zoals Amazon, Alibaba en Vistaprint. Een andere grote bedreiging is dat sommige suppliers en veel distributeurs die zelf importeren, lak hebben aan de Brusselse richtlijnen. De kans voor onze branche is om de markt verder te professionaliseren, en compliance en ketenverantwoordelijkheid op de kaart te zetten. Ik denk dat de marktleiders moeten opstaan en moeten laten zien hoe het hoort. En ik ben groot voorstander van een Europees keurmerk.” Wat zou je het liefst anders zien bij distributeurs? “Distributeurs zouden zich meer moeten richten op het advi- seren – lees: verkopen – van de toegevoegde waarde van het promotionele product. De meeste distributeurs zijn vlees noch vis. Persoonlijke verkoop, internet, kerstpakketten; ze doen alles, maar ze maken geen heldere keuzes. Het ontbreekt aan een dui- delijke visie voor de komende jaren. De taak van suppliers is om distributeurs meer bij deze keuze te begeleiden, en ze te onder- steunen met marketing, pr, compliance en wet- en regelgeving.” Vroeger zag je veel premiumacties (banken, verzekeraars, kranten, tijdschriften etc). In zuidelijke landen zie je dat nog steeds, maar het lijkt erop dat men in Noord-Europa minder premiums inzet en meer andere middelen en (online) media om klanten te werven en vast te houden. Zijn premiums nog hot? “Ik zie eigenlijk niet zo terug dat de inzet van premiums echt is teruggelopen. Ja, premiums zijn nog steeds hot.” Supplier versus distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distribu- teur en een supplier, die vantevoren niet weten wie de ander is die ant- woordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze eerste aflevering supplier Stef van der Velde (directeur Giving Europe) en Jos Schröer (directeur Team Jos!). TEKST: ALLARD FREDERIKS Met welke ambitie begon je in dit vak en in hoeverre heb je die waargemaakt? “Mijn ambitie met Giving was zeventien jaar geleden ommet een relatief beperkt aantal professionele distributeurs te gaan samen- werken, op basis van een diepe voorraad en intensief persoonlijk contact. Dat hebben we voor 100 procent waargemaakt. Het busi- nessplan heb ik overigens destijds geschreven in het vliegtuig, op de achterkant van de menukaart van Martinair.” Is het vak nog sexy genoeg om talentvolle jonge mensen aan te trekken? Is er nog voldoende tijd om ze op te leiden en te laten ontplooien, of kun je beter voor de korte klap gaan: iemand aannemen die omzet aan zijn broek heeft hangen door zijn netwerk bij (eind) klanten? “Ja, jongeren kunnen in onze industrie een mooie, sexy carrière maken. Maar alleen als ze een optimale begeleiding krijgen, van directies of leidinggevenden. Zowel distributeurs als leveranciers moeten gaan investeren om talenten de kans te geven om ons vak op een moderne manier, online en met social media, te gaan verkopen. En dat is bijna een noodkreet. Ik vind dat er op het moment te weinig kennis in de markt aanwezig is over ons vak.” ‘Er is te weinig kennis over ons vak’ Stef van der Velde

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5