PromZ Vak 03-2017
2017 - nummer 3 - www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever. VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË oktober2017 - nummer 3 Focus op verandering TIJD VOOR 'NEW SCHOOL' PREMIUMS Ralf Oster (PF Concept): ‘High speed is een must’ Perusa brengt Xindao ‘groeigeld’ merken SUPPLIERS bedrijfsprofielen 9 Is de branche futureproof? Is uw bedrijf futureproof, vraagt het PPP aan zijn leden. Is het niet beter om te vragen hoe futureproof de promotionele productenbranche is? Dat onderwerp zou het PPP nu eens moeten oppakken. Kan het PPP, samen met bijvoorbeeld de Bond van Adverteerders (waar alle grote food- en non-food ondernemingen bij zijn aangesloten), de VEA (waar alle grote communicatie- en actiemarketingbureaus lid van zijn), trendwatchers en invloedrijke hotshots niet een soort Bilderberg-conferentie beleggen om de toekomst van de branche te bespreken en richting te geven? En dan zou het niet alleen moeten gaan om promotionele producten, maar om totale marketingcommunicatie en hoe promotionele producten daarin een rol kunnen spelen. En wat voor soort promotionele producten. De consument verandert. De jonge generatie groeit op in een digitale wereld, een andere wereld dan nu. Ze hebben andere verwachtingen en interesses, delen kennis en goederen met elkaar. Bezit wordt minder belangrijk. Promotionele artikelen die in grote aantallen ongevraagd worden uitgedeeld: is dat nog houdbaar? Is dat maatschappelijk nog acceptabel? We hebben er al vaker over geschreven, Xindao gooide met Vision 2020 in onze branche al enigszins de knuppel in het hoenderhok, en je ziet steeds meer zaken- en consumentenbladen aandacht besteden aan dit onderwerp. Zie ook wat actiemarketingspecialist Charles Borremans hierover zegt in deze PromZ Vak (en andere uitgaven). Hij stelt dat vervuilende, bulkproducten old school zijn en het hoog tijd wordt voor de tegenhangers, die hij new school producten noemt. Doemdenken willen we niet, maar het vak moet oppassen om zijn kop in het zand te steken en te navelstaren. Ook hier kan kennis delen veel brengen. Het zou toch heel interessant zijn te bespreken en te weten hoe de marketeers van de Unilevers, Heinekens, grote banken en verzekeraars van deze wereld op termijn hier tegen aan kijken. Wat is loyalty straks? En hoe versterk je je merk bij je doelgroep? Wat willen de multinationals en andere grote ondernemingen en welke rol en toegevoegde waarde zien zij voor premiums? We hebben bijvoorbeeld al veel meer – plastic - reclamepennen dan inwoners (ter illustratie: inktcartridgeleverancier 123inkt stopt bij elke bestelling ongevraagd en onnodig 2 goedkope reclamepennen in de verpakking). De promotionele productenbranche gaat zichzelf in de voet schieten. De irritatie voor vervuilende elementen zal bij de overheid, retail en de consument toenemen, evenals voor een hoop strooiartikelen die niets toevoegen. Waar komt het allemaal vandaan, en belangrijker, waar moet het naar toe? De promotionele productenbranche zal altijd blijven bestaan, en dus ook promotionele producten, maar zeer waarschijnlijk in een (heel) andere vorm. Wie goed kijkt en luistert, weet dat de branche daar nu mee bezig moet gaan. Iedereen wil toch werken met succesvolle premiums, die (om diverse redenen) niet in de vuilniszak belanden? Focus op ‘less is more’. Focus op ‘new school’.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5