PromZ Vak 03-2017
z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 47 8 Zorg dat je gezien wordt zoeken. Kijk mee als mensen zoeken. Ik experimenteer graag met Googleadvertenties op verschillende zoektermen om erachter te komen hoe mijn potentiële opdrachtgevers zoeken. Weten hoe mensen zoeken is belangrijk. Kies een zoekterm waarmee je de concurrentie aan kunt! Leg je niet neer bij een positie op pagina twee bij Google. Maak een analyse van de concurrentie op de verschillende zoektermen: Bedrukte paraplu, Paraplu met logo, Promotie paraplu, Reclame paraplu, Goedkope paraplu, Paraplu bedrukken, Paraplu met tekst. Je zult zien dat er in de gratis resultaten niet steeds dezelfde concurrent bovenaan staat. Kies de term waar de zwakste concur- rent bovenaan staat, zorg dat je jouw deel van het zoekverkeer krijgt. Voor zoekmachine optimalisatie bestaan talloze regels. Steek wat energie in het vergaren van wat basiskennis of huur een professional in om dit te regelen. Likes en shares in social media hebben een positieve invloed op vindbaarheid en dat brengt me bij het tweede punt om zicht- baarder te worden. 2. In de tijdlijn verschijnen van sociale media In de tijdlijn komen kan op twee manieren: Ten eerste door heel frequent berichten en updates te posten. Plaats updates die leuk zijn en interessant genoeg om gedeeld te worden. In jullie branche denk ik aan leuke promotie ideeën; voorbeelden van bijzondere promoties, aanbieden, extreme nieuwe gadgets enz. Gedeeld en leuk gevonden worden betekent automatisch een groter bereik in de toekomst. Wees kritisch op jezelf, maar niet overdreven kritisch. Dus jouw update hoeft niet het ei van Columbus te zijn. Het mag best iets bestaands zijn. Een leuke ‘Oh ja reactie’ is ook goed. Ten tweede door adverteren in de tijdlijn van Facebook. Begin met het promoten van updates die het al goed doen zonder dat je ervoor betaalt. Facebook weet veel van zijn gebruikers en dat heeft als voordeel dat je je doelgroep goed kunt opgeven. 3. E-mailings sturen E-mailings sturen is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om regelmatig in beeld te zijn bij je klanten en potentiële klan- ten. Zorg dat je van elke klant en iedereen die maar een beetje interesse toont een e-mailadres krijgt, dat je gebruiken mag. Dan heb je de belangrijkste stap gezet. Heel veel bedrijven hebben geen goed en compleet e-mailbestand en missen daardoor veel kansen en omzet! De meeste e-maildatabases krimpen. Veel succesvolle webshops en andere bedrijven halen dus alles uit de kast om permissie te krijgen om te kunnen e-mailen. Want met e-mail kan je heel voordelig in contact blijven op jouw ini- tiatief! E-mailings worden steeds belangrijker in het moderne verkoopproces. Wat is er intern te vinden? In veel bedrijven hebben individuele medewerkers (Outlook) adreslijsten, visitekaartjes, lijsten met beursbezoekers. Vaak mensen die daarmee permissie hebben gegeven om gemaild te worden, terwijl ze niet in de centrale e-maildatabase voorkomen. Een goudmijn aan laaghangend fruit. Zet er iemand op om dit uit te zoeken en voor je het weet, heb je er talloze e-mailadressen bij. Durf te vragen. Vraag bij elk contact actief om een e-mailadres. Bij elk verkoopgesprek, bij elk inkomend telefonisch contact, aan elke beursbezoeker. Vraag weinig gegevens, naam en e-mail- adres is al genoeg. Hoe meer gegevens je vraagt, des te minder aanmeldingen je krijgt. Extra informatie verzamel je later maar. Ik heb zelf een aan onze e-maildatabase gekoppelde app op mijn smartphone waarop ik onderweg iemands naam en e-mailadres kan invoeren. Die persoon ontvangt dan direct een bevestiging met een gratis e-boek. Vraag het eens anders. Ik zie meestal dezelfde teksten: Nieuwsbrief aanvragen, Mis geen nieuws, Blijf op de hoogte, enzovoorts. Helaas leveren deze teksten weinig aanmeldingen op. Niemand wil méér nieuwsbrieven en ik ken ook niemand die bang is om nieuws te missen, dus op de hoogte zijn we blijkbaar allemaal. Wat dan wel? Elke maand een top-idee, Korting (per centage of bedrag bij de eerste bestelling), Gratis boekje met 10 succesvolle promotie-ideeën. Stuur blogs, ideeën, voorbeelden en aanbiedingen die mensen willen lezen. Als je webpagina’s alleen maar gevuld zijn met bedrijfs- en productinformatie, is de kans vrij klein dat bezoekers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Je website moet nuttige informatie bevatten waar mensen naar verwijzen en meer van willen. Onderwerpen die zich daar heel goed voor lenen zijn: 1. Informatieve blogs om promoties succesvol in te zetten, te besparen, ideeën op te doen, kennis bij te spijkeren. enz. 2. Cases van klanten en interviews met klanten die goed gescoord hebben met een product of actie, waar jij betrokken bij was. 3. Checklists die het succes van promoties vergroten.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5