PromZ Vak 03-2017

z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 45 8 O nderweg, in het straatbeeld, in de krant, op tv, overal! Het is jullie vak om voor zichtbaarheid te zor- gen op mokken, pennen, tassen, usb-sticks en nog veel meer give away’s. Soms alleen een logo of naam en soms ook een boodschap. Zorgen dat je gezien wordt is een oeroude marketingwet en er is veel over gezegd en geschreven. Dus tot zover niets nieuws. Mensen gaan anders kijken en lezen. Als je zichtbaar wilt blijven, moet je je ook realiseren dat de manier waarop mensen kijken en lezen verandert. We krijgen steeds meer communicatieprikkels. Er is veel meer concurrentie om aandacht. Het wordt moeilijker om iemand te bellen om een afspraak te maken, en moeilijker om goed rendement te maken op mailings, e-mailings en adver- tenties. Het wordt dus steeds moeilijker om in beeld te komen van klanten en potentiële klanten. Alle middelen blijven belangrijk. Sommige mensen denken dat tegenwoordig alles om sociale media en online draait. Dat is natuurlijk te kort door de bocht. Naamsbekendheid en imago blij- ven de basis vormen. Dus blijf gewoon adverteren en deelnemen aan beurzen. Menselijke aandacht blijft ook een heel belangrijke factor, in de volgende artikelen ga ik daar juist verder op in. In dit artikel focus ik op online zichtbaarheid. Dat wordt nu eenmaal steeds belangrijker. Een van de belangrijkste functies van promotionele artikelen is het vergroten van zichtbaar- heid. Zichtbaarheid is een belangrijk fundament onder het verkoopproces. Zorg dat je gezien wordt TEKST: WIM VAN DER MARK Mensen kijken een paar honderd keer dag op hun smartphone. Om in beeld te komen moet je aanwezig zijn op de plaats waar de aandacht van je klanten is. En die aandacht gaat steeds meer naar dat kleine schermpje van de smartphone! Kijk maar om je heen: in de trein, op straat, op terrassen, zelfs bij netwerkbor- rels en beurzen zijn mensen druk met hun smartphone. Een paar honderd keer per dag! Waarschijnlijk neemt ook jouw klant zijn smartphone mee naar bed en wordt hij ermee wakker. Zorg dat ze jou ook zien als ze op hun smartphone kijken. De smartphone van jouw klant is dus een prima plek om je logo te laten zien. Natuurlijk verkoop je hoesjes met logo’s, dat is prima. Hoesjes met je eigen logo erop kun je zelf ook weggeven, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat je regelmatig in het schermpje van je doelgroep verschijnt. Daar zijn drie manieren voor: • Vindbaar zijn als er naar promotionele artikelen gezocht wordt • In de tijdlijn verschijnen van sociale media • E-mailings sturen 1. Vindbaarheid vergroten Stop eens wat tijd in het uitzoeken waar jouw klanten naar zoe- ken, wat ze lezen en wat juist niet. Dan heb je een flinke stap vooruit gemaakt. Onderzoek hoe mensen naar jouw producten of oplossingen zoeken. Vraag aan klanten en bekenden hoe ze

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5