PromZ Vak 03-2017
z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 37 9 W elke stappen kun je zetten om echt aan de knop- pen te zitten van het klantcontact? Zorg eerst dat je de doelstellingen scherp hebt, betoogde Marlous Spaven van TIM dialogue marketing op De Leveranciersdagen 2017. Vaak besteden bedrijven vooral aandacht aan het maken van een mooie e-mailnieuwsbrief voor klanten. Volgens Spaven is dat pas de laatste stap in een proces. “Waar het mee begint, is dat je je moet inleven in de behoefte van je klant – vaak zijn er in het proces ook nog verschillende functi- onarissen bij betrokken. Zorg dat je weet wat hun wensen zijn. Vervolgens moet je zorgen voor goede timing en een mooi aanbod. Dan pas komt de creatie, de verpakking van wat je wilt vertellen.” Spaven gaf een aantal tips om op een natuurlijke manier met klanten in contact te komen: “Wil je graag dat bezoekers van je website telefonisch contact opnemen? Geef ze dan een duidelijke reden. Een voorbeeld: ‘Kunt u niet vinden wat u zoekt? We helpen u graag verder -> Bel ons even.’ Korting is natuurlijk een veelgebruikt instrument om de klant over de streep te trekken. Wat ik zelf liever inzet, is een gratis upgrade: koop je dit, dan krijg je dat erbij. Het helpt ook om een aanbod een einddatum te geven, zodat mensen de urgentie voelen om snel te beslissen. Vergeet ook niet om de klant soms even te herinneren aan de mooie projecten die jullie al samen hebben gedaan. Met zo’n reminder in het achterhoofd denken ze de volgende keer misschien weer aan je.” Gifts en premiums zijn een zeer krachtig middel om klanten te winnen en te binden. Maar hoe krijg je die boodschap ook echt tussen de oren bij opdrachtgevers? En hoe kunnen dis- tributeurs hun klanten nog beter bereiken, zonder altijd bij ze aan tafel te hoeven zitten? Het waren thema’s van seminars op De Leveranciersdagen 2017. Bewijslast voor effectiviteit van premiums TEKST: ALLARD FREDERIKS Effectiviteit In dit vakgebied praten we zelden over wat de klant terugkrijgt voor zijn investering. Dat is zonde, stelde Cecilia Grahn Nyd, vice- president van het Zweedse MEC Gruppen. Zij brak een lans voor de effectiviteit van wat zij noemt ‘product media’. Promotionele artikelen zijn, in haar woorden, ‘dingen waar niemand om vraagt, maar die iedereen wil hebben’. “Mensen gebruiken het echt, en bedanken je ervoor. Dat is de kracht van product media: ze bren- gen een relatie tot stand met de ontvanger.” Ze staafde haar claims met Zweeds onderzoek. En ze drukte distributeurs op het hart om vooral ook hun huiswerk te doen. Grahn Nyd hielp de toehoorders aan bewijslast waarmee opdrachtgevers ervan kun- nen worden overtuigd dat die meer geld moeten besteden aan promotionele producten. Zo herinnert 85 procent van de mensen zich dat ze in de afge- lopen zes maanden een promotioneel item hebben ontvangen. Bijna een derde van de ontvangers oordeelt positiever over mer- ken waarvan ze een promotioneel product hebben gekregen. Zorg ook dat je de nieuwe technologie en de nieuwe consument begrijpt, drukte Grahn Nyd het publiek op het hart. “Je hebt in de digitale wereld niet meer dan drie seconden om je boodschap over het voetlicht te krijgen. Leer de nieuwe wereld begrijpen. Zet sociale media in. En bedenk ook: als alles digitaal, wereldwijd en viraal is, hebben mensen lokaal juist behoefte aan iets echts en persoonlijks.” Zie ook pag. 63. Seminars De Leveranciersdagen 2017 Marlous Spaven Cecilia Grahn Nyd
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5