PromZ Vak 03-2017
z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 29 9 Nederland is echt een handelsland producten. Als zij hun verkopen in Nederland zien stijgen wil dat dus niet per definitie zeggen dat de Nederlandse suppliers daar van profiteren. Positieve tendens in NL Kijken we naar de meer recente ontwikkelingen (tabel 4), de vergelijking tussen het eerste kwartaal van 2017 en het eerste kwartaal van 2016, dan zien we dat de tendens positief is en Nederland, zeker waar het distributeurs betreft, nog positiever is dan de rest van Europa. Twee derde van de Nederlandse dis- tributeurs boekte betere cijfers in het eerste kwartaal van 2017. Europees gezien was dat bij 56% van de distributeurs het geval. Waar 29% van de Europese distributeurs een omzetdaling regis- treerden in het eerste kwartaal van 2017 was dat slechts het geval bij 18% van de Nederlandse distributeurs. De omzetontwik- keling bij suppliers in het eerste kwartaal van 2017 toont weinig verschillen tussen Nederland en Europa. Er is wel een verschil tussen Europa en Nederland als het gaat om de totale omzetverwachting voor 2017: Nederlandse suppli- ers verwachten gemiddeld 7,7% omzetgroei terwijl de Europese collega’s op 12,7% omzetgroei mikken. Bij de distributeurs ver- wachten de Nederlanders 11,6% omzetgroei tegen 13,6% voor de rest van Europa. Het optimisme buiten Nederland is dus wat groter. Eigenlijk onterecht want Nederland deed het in het eerste kwartaal van 2017 al beter dan de rest van Europa. Gecertificeerde producten De hier besproken onderzoeken zijn ook ingegaan op de rol van gecertificeerde producten. Tabel 5 laat zien dat Nederlandse sup- pliers op dat gebied behoorlijk voorop lopen op hun Europese collega’s. Van het assortiment van de Nederlandse supplier is gemiddeld ruim 52% gecertificeerd terwijl dat percentage bij de Europese collega-suppliers op 39% ligt. Als het gaat om soor- ten certificeringen die in 2016 gerealiseerd zijn loopt Nederland niet uit de pas vergeleken met andere Europese landen. Alleen met ISO-c ertificeringen blijft Nederland iets achter. Als suppliers gevraagd wordt naar het belang dat zij aan certificering hechten, zegt 56% van de Europese suppliers dat dit (zeer) belangrijk is tegen 41% van de Nederlandse suppliers. Omgekeerd vindt 22% van de Europese suppliers certificering (zeer) onbelangrijk tegen- over 17% van de Nederlandse suppliers. Zwartwit gesteld kun je zeggen dat Europese suppliers wat extremer zijn: of ze omarmen certificering of ze wijzen het af. In Nederland is certificering inmid- dels al beduidend meer gemeengoed geworden vergeleken met andere landen. Nederlandse distributeurs en suppliers komen op een aantal pun- ten dus behoorlijk overeen met hun Europese collega’s. De cijfers overziende wordt duidelijk dat de Nederlandse promotionele pro- ductenbranche op een aantal punten voorop loopt op de collega’s in het buitenland (bijvoorbeeld certificering). Andere verschillen betreffen de bedrijfsomvang: Nederlandse distributeurs maar ook suppliers hebben een gemiddeld wat kleinere bedrijfsom- vang. Tegelijkertijd ligt de focus bij Nederlandse distributeurs en suppliers meer op handel (inkoop, verkoop, import, export, etc.) terwijl bij buitenlandse aanbieders de nadruk sterker op het zelf produceren van promotionele producten ligt. Of de omzetgroei- verwachting voor 2017 in Nederland zal uitkomen moet eind van dit jaar blijken. Distributeurs Suppliers Nederland Europa Nederland Europa % % % % Omzet gestegen 64 56 62 60 Omzet gelijk gebleven 18 15 16 16 Omzet gedaald 18 29 22 24 Totaal 100 100 100 100 Tabel 4: Omzetontwikkeling Q1 2017 t.o.v. Q1 2016, distributeurs en suppliers Nederland Europa % % Geen gecertificeerde producten in assortiment 3 5 1 tot 10% 8 14 11 tot 30% 20 28 30 tot 50% 12 20 Meer dan 50% 57 33 Totaal 100 100 Gemiddeld 52,1% 39,1 Tabel 5: Aandeel gecertificeerde producten in assortiment, suppliers
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5