PromZ Vak 03-2017
z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 27 8 Nederland is echt een handelsland Omvang van de bedrijven Tabel 2 geeft zowel voor distributeurs als voor suppliers de opgegeven omzetcategorieën aan. Wat met name opvalt is dat Nederland sterk vertegenwoordigd is in qua omzet kleinere distri- buteurs en suppliers en een kleinere rol speelt in de groep grotere bedrijven (met omzetten van € 3.000.000,- en meer). Een zelfde beeld komt terug bij de personeelsaantallen: Nederland is wat sterker vertegenwoordigd in de groep bedrijven met minder dan 4 man personeel en zwakker bij bedrijven met 50 of meer personeelsleden. Uit de cijfers komt naar voren dat er eigenlijk drie categorieën distributeurs bestaan: • Ten eerste een groep bedrijven (naar schatting 8 tot 10% van het totaal) met 1 medewerker en een omzet van ruim onder een ton. Natuurlijk kun je daar niet van bestaan, maar de meeste van deze aanbieders doen er nog diverse andere activiteiten naast, van bedrukken van textiel tot het geven van reclameadvies. De inkomsten die men uit die paar incidentele productorders verkrijgt lijken dan mooi meegenomen te zijn, maar core business zal die handel in promotionele producten niet zijn voor deze categorie distri- buteurs. Qua omzet zal deze groep maar een paar procent van de markt uitmaken maar het bestaan van dit soort aan- bieders zou desondanks niet genegeerd mogen worden. • Vervolgens is er een tweede groep bedrijven, die veel vakgenoten wel zullen herkennen: distributeurs met 2 tot 4 medewerkers en een omzet ergens tussen € 100.000,- en € 1.000.000,-. Bij deze bedrijven is de ver- koop van promotionele producten in verreweg de meeste gevallen de core business . Deze groep omvat niet min- der dan de helft van het totaal aantal distributeurs. • Tot slot is er een restgroep distributeurs die in de toekomst nadere aandacht en onderzoek vergt. Het gaat veelal om bedrijven met een grote omzet die kan oplopen tot vele tientallen miljoenen euro’s, maar het is vrijwel zeker dat die opgegeven omzetten niet voor 100% uit promotionele pro- ducten bestaan. We zullen in toekomstige onderzoeken goed moeten nagaan hoeveel medewerkers zich bij deze bedrijven werkelijk met promotionele producten bezighouden en welke omzet dat oplevert. Omzetontwikkelingen Zoals eerder gepubliceerd hebben in 2016 de Nederlandse dis- tributeurs het wat betreft omzetgroei goed gedaan (+5,5%) terwijl de Nederlandse suppliers een kleine omzetdaling van 1,2% noteerden (tabel 3). Europees gezien boekten de suppliers een omzetgroei van 4,7% terwijl de gemiddelde Europese dis- tributeur in 2016 een omzetdaling van 0,1% moest registreren. Er lijkt verband te bestaan tussen de omzetdaling van Europese distributeurs en de omzetdaling van Nederlandse suppliers. Immers, Nederlandse suppliers zijn, zoals we zagen, heel actief op het gebied van export. Als distributeurs in Europa dus min- der verkopen zullen de Nederlandse suppliers dat vermoedelijk ook merken. Omgekeerd, Nederlandse distributeurs zijn relatief erg actief als het gaat om het zelf importeren van promotionele Distributeurs Suppliers Nederland Europa Nederland Europa % % % % Tot € 50.000,- 10 6 9 5 € 50.000,- tot € 250.000,- 25 17 20 9 € 250.000,- tot € 500.000,- 15 15 9 7 € 500.000,- tot € 1.000.000,- 16 20 9 12 € 1.000.000,- tot € 2.000.000,- 12 15 13 14 € 2.000.000,- tot € 3.000.000,- 13 8 6 8 € 3.000.000,- tot € 4.000.000,- 2 3 3 5 € 4.000.000,- tot € 5.000.000,- 1 5 9 7 € 5.000.000,- tot € 10.000.000,- 1 6 6 12 Meer dan € 10.000.000,- 5 5 16 21 Totaal 100 100 100 100 Tabel 2: Omzetten 2016, distributeurs en suppliers Nederland Europa Distributeurs +5,5% -0,1% Suppliers -1,2% +4,7% Tabel 3: Omzetontwikkeling 2016 t.o.v. 2015, distributeurs en suppliers
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5