PromZ Vak 03-2017

z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 25 8 18 medewerkers hebben en dat gold ook voor de gemiddelde Europese distributeur. De omzet per medewerker zou in Nederland ruim € 108.000,- bedragen, tegen ruim € 80.000,- voor medewer- kers elders in Europa. Dit mag dan puur statistisch kloppen, terecht hebben diverse lezers erop gewezen dat zo’n ‘gemiddelde distri- buteur’ in de praktijk haast nooit voor komt. Er zijn vele honderden distributeurs, maar heel weinig met zo’n 18 personeelsleden. En die gemiddeld berekende omzet per medewerker zou veel te laag zijn om überhaupt een bedrijf draaiend te houden. De cijfers liegen niet, maar als je er slechts één algemeen gemiddelde van maakt zeggen de cijfers ook niet zoveel. De lezers die op het genoemde artikel reageerden hebben gelijk. Er is geen sprake van één gemiddelde distributeur. Er is eerder sprake van verschillende typen distributeurs. Daar komen we later in dit artikel op terug. De onderzoeken van zowel PromZ Vak als PSI geven bovendien een gedeeltelijke verklaring voor die op papier berekende lage, alweer gemiddelde, omzet per medewerker. Activiteiten van distributeurs en suppliers De primaire activiteit van een supplier is de verkoop van promoti- onele producten aan distributeurs. Een supplier kan die producten zelf produceren, maar hij kan ze ook van een Nederlandse fabri- kant kopen of uit het buitenland importeren. De distributeur verkoopt promotionele producten veelal aan eindafnemers. De distributeur kan deze producten inkopen bij een supplier maar hij kan ze ook zelf importeren of soms ook zelf produceren. De vraag is of je een fabrikant die rechtstreeks verkoopt aan eindafnemers wel een distributeur mag noemen. Maar het zou struisvogelpoli- tiek zijn om dergelijke aanbieders te negeren en ze niet als een concurrent van de distributeurs te beschouwen. In tabel 1 wordt zowel voor Nederland als voor Europa aangege- ven wat distributeurs en suppliers naast hun primaire activiteit doen (verkoop van promotionele producten aan eindafnemers resp. verkoop van promotionele producten aan distributeurs). Wat bij distributeurs opvalt in deze tabel is dat de Nederlandse dis- tributeurs een veel breder scala aan activiteiten ontplooien dan hun buitenlandse collega’s. Dat geldt ook voor suppliers, waar- bij vooral opvalt dat bijna driekwart van de suppliers in Europa tegelijkertijd ook producent is. De conclusie is dat het Europese beeld van een supplier gedomineerd wordt door eigen produc- tiefaciliteiten terwijl de Nederlandse suppliers veel minder vaak zelf produceren (behoudens bijv. bedrukken) maar daarentegen veel actiever zijn op het gebied van bijvoorbeeld import en export. Typisch handelaren dus! foto: iStock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5