PromZ Vak 03-2017

z 2017 - nummer 3 - www.promz.nl 21 9 ‘High speed in deze branche is een must’ ISO 14001 gecertificeerde drukkerij en distributie faciliteit in Polen een belangrijke rol in het in stand houden van de sustainability tijdens de gehele product journey.” Op 8 september ontving PF Concept de special award: #Infuencer of the Year tijdens de uitreiking van de Sustainabillity Awards van de PSI. De jury stelde o.m. “Awarded were two concrete initiatives as part of a clearly sustainable corporate philosophy. These are the Flowchart concept for compliant-product search and analy- sis as well as the controlled compliance management of supply chains – the "Vendor Social Compliance Protocol". Strategy and implementation are underscored by documentation in the form of a Sustainability Report.” Merkenbeleid. “Dat zetten we voort,” zegt Oster, zowel in licen- tie als met eigen merken, waaraan PF Concept de voorkeur geeft. Merken passen goed in PF’s gifting assortiment Avenue. Bullet is het assortiment lager geprijsde producten, Label voor promoti- onele kleding en WorldSource is voor de custom made artikelen. Waarom is het boeiend om een supplier te zijn? “De uitdaging ligt in het stroomlijnen van de complexiteit van de business. Je hebt bijvoorbeeld alleen al te maken met productontwikkeling, compliance voor een onnoembaar aantal producten en elke 6 maanden een groot aantal nieuwe producten kunnen leveren, voorraad houden en decoreren. Daar zit een enorm proces aan vast, en heel veel werk,” zegt Oster. Waarom is het moeilijk een goede supplier te zijn? Oster: “Om de juiste keuzes in productontwikkeling te maken. Wat zijn de trends? Wat worden de trends? De promotionele producten- industrie is een trendvolger. Als supplier moet je daar met je producten heel snel op kunnen inspelen. Ook hier is snelheid weer een heel belangrijk issue.” Wat vind je de belangrijkste taak van PF Concept? Oster: “Distributeurs helpen om succesvol te zijn en succesvol te blijven. Je moet flexibel zijn om te kunnen zorgen voor een constante en consistente flow en betrouwbaarheid in alles richting distribu- teurs.” Mertens: “Goed luisteren naar de klant en hem voorzien van promotionele producten die hij goed kan verkopen.” Verwacht je groei voor online distributeurs ten koste van full service distributeurs? Oster: “De approach van inkopers bij het bedrijfsleven wordt meer digitaal, daarom verwacht ik dat de combinatie van een website en full service goed kan werken. Maar de meerderheid van de business zal nooit bij online distri- buteurs komen te liggen, niet in Europa en ook niet in de VS. De meerderheid van de eindklanten wil altijd contact houden met hun distributeurs, vandaar. Iedereen denkt dat de online groei maar doorgaat, maar ik verwacht dat het aandeel van online distributeurs nooit hoger komt dan 25 à 30 procent.” Verwacht je groei in het aantal suppliers? Volgens Oster en Mertens groeit de promotionele productenmarkt in Europa lang- zaam maar zeker met een paar procent. Maar op dit moment vissen er veel partijen in dezelfde vijver. Oster: “En er zijn sup- pliers die er méér vissen uithalen waardoor er minder voor anderen overblijven. Wij groeien met dubbele cijfers, en het kan niet anders dat de groei van PF Concept ten koste gaat van andere suppliers. Maar de vijver is groot genoeg. En het is alleen maar goed voor distributeurs en eindklanten dat er een diversiteit aan spelers in de markt is. Er moet keuze zijn.” Denk je dat promotionele producten altijd blijven bestaan? Oster: “Ja, want bedrijven willen met deze producten opvallen en zich onderscheiden van hun concurrenten. Overigens verwachten Oster en Mertens verhoudingsgewijs meer groei in het segment lager geprijsde artikelen, een trend die tijdens de crisis werd ingezet en blijvend lijkt te zijn. De Duitser Ralf Oster (56) is al ruim 30 jaar actief in internatio- nal business. Hij maakte in 2008 zijn entree in de promotionele productenbranche als ceo van Berendsohn, in Europa de grootste direct sales organisatie in promotionele producten. Ook was Oster werkzaam bij Newell Rubbermaid waar hij o.a. de leiding had over de divisie promotionele producten. Hij woont in Leiden en komt hier over een paar jaar, als de laatste 2 (van de 4) kinderen het huis uit zijn, samen met zijn vrouw in Leiden wonen. Oster houdt vast aan de strategie die PF Concept in 2013 heeft ingezet. Een hele grote verandering, zegt hij, was de beslissing in 2010 om eigen drukkerijen in Polen te gaan bouwen en in 2014, toen de beslissing werd genomen om ook de stock daar onder te brengen. De noodzaak voor het versnellen van de ‘time to market’ heeft gezorgd voor het opzetten van een heel nieuwe, flexibele organisatie die PF Concept nu is, aldus Oster en Mertens. Agile working, zoals Oster het graag noemt. Het Amerikaanse Advertising Speciality Institute heeft onlangs tijdens de jaarlijkse ‘Counselor Awards’ Ralf Oster verkozen tot International Person of the Year. Hij kreeg de onderscheiding voor de manier waarop hij als ceo sinds 2012 de activiteiten van PF Concept in Europa stroomlijnde en het bedrijf nieuw élan gaf in een periode dat de Europese eco- nomie achteruitging en ook de uitgaven voor promotionele producten onder druk stonden. PF Concept is de grootste supplier van promotionele produc­ ten in Europa. PF Concept is veelal de preferred supplier voor zo’n 10.000 distributeurs in meer dan 60 landen. Het hoofd- kantoor is gevestigd in Roelofarendsveen en het opereert vanuit 9 vestigingen, verspreid over Europa.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5