PromZ Vak 02-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 7 C O M M E N T A A R D O O R K A R I N S C H A P E R ( K . S C H A P E R @ W O R D S . N L ) VAKBLAD VOOR HANDELAREN IN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË juni2017 - nummer2 VISSEN IN ELKAARS VIJVER WIE IS WIE? De dertigers aan het woord Overnemen of laten overnemen? De Leveranciersdagen 2017: The only way is up! 9 Stoelendans Genoeg aanknopingspunten in deze uitgave van PromZ Vak om in een voorwoord op in te gaan. Maar we beperken ons hier nu tot een aantal uitkomsten van De Tussenmeting 2017, het onderzoek dat PromZ Vak in april van dit jaar weer door marktonderzoekbureau One Question liet uitvoeren onder suppliers en distributeurs. Die tussenmeting laat goed nieuws zien: vooral de Nederlandse distributeurs zijn dit jaar heel goed begonnen. De omzetten zijn gestegen en men verwacht geen terugval gedurende de rest van het jaar. Diezelfde meting laat ook zien dat distributeurs nogal eens op de stoel van suppliers gaan zitten en omgekeerd. Wie is wie? Vissen in elkaars vijver, noemen we dat. Het vak gaat dat steeds minder erg vinden. En zal er sowieso aan moeten wennen. Kijk alleen al maar naar de laatstgehouden PSI en, dichter bij huis, naar de nieuwe en andere activiteiten en dubbele rollen die suppliers en distributeurs in Nederland aannemen. PromZ Vak besteedt er geregeld aandacht aan. De veranderingen gaan snel, misschien sneller dan menigeen zou willen. Maar daar wordt niet naar gevraagd. Blijf alert. De partijen die snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt, zullen in de toekomst het meest succesvol zijn, verwacht men. De supply chain verandert. Het gaat over bundeling van krachten, integratie, consolidatie, transparantie, compliance, technologische ontwikkelingen en grip op een eindklant met veranderend gedrag. Waar we ook nog even op terug willen komen, is dat er kennelijk distributeurs zijn die een ‘origineel’ promotioneel product vertalen naar een ‘goed verkopend’ promotioneel product. Anders gezegd, zij vinden dat als een promotioneel product goed verkoopt het ook wel origineel moet zijn, zo blijkt uit antwoorden op de vraag in de Tussenmeting 2017 naar wat distributeurs het meest originele promotionele product van het afgelopen jaar vonden. Distributeurs die origineel hetzelfde vinden als goed verkopend zitten echt in de ‘handel’ in plaats van in het promotionele productenvak. Zo’n antwoord is toch geen opsteker voor het vak? Welke toegevoegde waarde kun je als distributeur aan klanten bieden als je er zo over denkt? Opzienbarend, zo’n antwoord. C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman. Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: monique.zijlstra@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V. Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder vooraf- gaande toestemming van de uitgever.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5