PromZ Vak 02-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 65 no t e z z Prima première voor PromZ.live De eerste editie van PromZ.live, de vakbeurs die Het Portaal op 10 en 11 mei organiseerde in Ahoy Rotterdam, is goed verlo- pen, aldus John Swaab (Het Portaal). PromZ.live trok bijna 4100 bezoekers, vooral de tweede dag was de beurs druk bezocht. John Swaab: “We hebben positieve feedback gekregen van vele standhouders. Ze waren met name te spreken over de kwaliteit van de bezoekers. Het was ook goed om te zien dat er heel veel nieuw ‘bloed’ is gekomen door de verhuizing naar Ahoy. Er zijn veel meer bezoekers uit de regio Rotterdam gekomen.” Hij vervolgt: “We zijn tevreden over de nieuwe opzet, nu moet het concept verder groeien. Promz.live moet voor de bezoekers het onderscheid maken met het internet, dat is de reden van het ‘festivalgevoel.’ Daar gaan we volgend jaar meer gas op geven.” “We hebben ook meer dan in eerdere jaren media-aandacht voor aanvang van de beurs gegenereerd,” zegt Swaab. “Men vergeet wel eens hoeveel – positieve - exposure het vak krijgt dankzij een beurs of evenement.” Cijfers Wat cijfers: 40% van de bezoekers werken bij bedrijven met meer dan 100 werknemers. 23% is werkzaam in de zakelijke dienstver- lening, 50% van de bezoekers is afkomstig uit Zuid-Holland, 14% uit Noord-Holland en 13% uit Noord-Brabant. Iets meer vrouwen dan mannen bezochten PromZ.live. In 2018 vindt PromZ.live plaats op 15 en 16 mei in Ahoy Rotterdam. LIVE prom Stef van der Velde Franse ObjetRAMA pleit voor compliance Franse distributeurs willen in toenemende mate (alleen) nog werken met suppliers die kunnen aantonen compliant te zijn. Gérard Durieux, directeur van het Franse ObjetRAMA, sprak over deze trend in het Franse vakblad CMag. “In wettelijke (product)certificaten gespecialiseerde juristen lich- ten distributeurs in over welke partijen verantwoordelijk zijn voor defecten of ongelukken met (promotionele) producten die op de Franse markt brengen, wettelijk verantwoordelijk zijn voor elk defect of ongeluk. En dat in heel wat gevallen de distributeur in de vuurlinie ligt,” aldus Durieux. In korte tijd mobiliseerde Durieux al zijn leveranciers om aan te geven of hun producten, die hij in zijn catalogus wilde opnemen, waren voorzien van certificaten om de compliance te bevesteigen. Durieux legde alle verkregen informatie voor aan de juristen. De producten met het meeste risico – speelgoed, spelletjes, producten die in contact kunnen komen met de huid en voedsel, en elektro- nische producten – lagen als eerste onder het vergrootglas. Zo kwam Durieux tot een andere samenstelling van zijn collectie. De producten die niet compliant waren, werden niet meer opge- nomen. Ook de sales software werd zo ingesteld dat (nog) niet gecertificeerde producten werden geblokkeerd. Durieux: “Some products disappeared and new suppliers who were serious about certification and standards were added to the catalogue.” Signaal voor suppliers ObjetRAMA werkt al jaren samen met Giving Europe, dat sinds 2011 ook een kantoor in Frankrijk heeft. Stef van der Velde, ceo Giving Europe: “Durieux heeft veel werk verzet om zijn assortiment volgens de geldende Europese wet- en regelgeving samen te stellen. Hij heeft zijn nek uit- gestoken en is hiermee een voorbeeld voor zijn collega’s. Hij geeft ook een duidelijk signaal af aan de suppliers. Het zou mooi zijn als de gehele branche, zowel distributeurs als suppliers, zijn voorbeeld volgen en gezamenlijk besluiten dat we af moeten van producten zonder certificering.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5