PromZ Vak 02-2017
2017 - nummer 2 - www.promz.nl 55 9 - n i e uws GESCHREVEN ONDER VERANTWOORDING VAN HET PPP Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de branche speelt? Word lid van het PPP! Ontdek de voordelen! www.ppp-online.nl Hoe Future Proof is je bedrijf? Platform Promotional Products (PPP) organiseert in de tweede helft van juni op een viertal geografisch gespreide locaties in Nederland de zogeheten PPP On Tour Strategie Sessies. Deze sessies gaan over de veranderende toekomst van het vak. PPP On Tour Strategie De PPP On Tour Strategie Sessies worden gehouden in: 15 juni 2017 Eindhoven 21 juni 2017 Rotterdam 26 juni 2017 Zwolle 28 juni 2017 Abcoude De sessies starten om 19:00 uur. De inloop is vanaf 18:00 uur. Het avondprogramma eindigt rond 21:30 uur met een net- werkborrel. Kosten voor deelname zijn € 15,00 per persoon. Aanmelden via www.ppp-online.nl Iedereen die werkzaam is in de branche van promotionele artike- len en kerstgeschenken is van harte welkom om deel te nemen aan deze strategie sessies. ‘Het is eigenlijk een must’, vindt PPP voorzitter Edwin Bouman. ‘Want ons vak verandert met de dag. Is er straks nog wel bestaansrecht voor de huidige marktpartijen? Heeft ons vak toekomst en hoe Future Proof is je bedrijf? Dat zijn vragen die tijdens de interactieve discussie die onder leiding staat van Harrie van Heck aan bod zullen komen. Ik raad iedereen die ons vak serieus neemt aan om zich aan te melden voor deze PPP On Tour Strategie Sessies.’ Vooruitlopend op de sessies een tweetal leden aan het woord, die alvast een blik in de toekomst van het vak werpen. Digitalisering Frank Visser van Bovisales is heel duidelijk: ‘In mijn beleving gaat het nu niet veel anders dan dat wij het 20 jaar geleden ook al deden. Alleen is de snelheid, mede door de digitalisering, enorm toegenomen. Maar het bieden van toegevoegde waarde aan de klant, blijft het bestaansrecht, althans voor ons soort bedrijven. Wij hebben internet binnen ons bedrijf volledig geïn- tegreerd, maar blijven weg uit de hoek van het online verkopen. Daar wordt hetzelfde pakket aangeboden en kun je je alleen nog onderscheiden met een zoekfunctie en op prijs. Dat is niet ons ding. Ik voorzie wel dat een aantal huidige aanbieders het moei- lijk gaat krijgen. Dan denk ik niet aan de mama/papa bedrijven tot vijf medewerkers en ook niet aan de grote spelers die vaak grensoverschrijdend actief zijn. Voor de laag ertussen, zeg maar de bedrijven van 6+ tot 25 medewerkers, wordt overleven wel een uitdaging. Die zullen keuzes moeten maken. Want internet zal absoluut een grotere hap uit de huidige binnenlandse totaalmarkt gaan nemen. De kunst wordt meer dan ooit om je van internet aanbieders te onderscheiden.’ Profileren Jos Schroer van Team Jos vindt dat het voor specialisten in pro- motionele artikelen nog belangrijker wordt om je te profileren en te onderscheiden. ‘Ga weg van de grijze middenmoot’, is zijn devies. ‘Kijk naar de retail. De spelers in het bovenste en onderste deel van het prijssegment zijn succesvol. Onze branche wordt geconfronteerd met nieuwe online toetreders. Dat zijn vaak ondernemers die niet uit het vak komen, maar vanuit marke- ting of techniek en de gevestigde handel op prijs beconcurreren. Met ook een website erbij, zoals dat bij veel bedrijven in onze branche ging, red je het niet. De internetsites rukken op. Die wor- den vaak door grotere professionele partijen – met doorgaans diepe zakken – geëxploiteerd. De meeste huidige distributeurs kunnen daar niet in mee. De focus zal meer dan ooit komen te liggen op kwaliteit, creativiteit en service. Daar hoort ook MVO en het op verantwoorde manier produceren van promotionele artikelen bij.’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5